Sidebar

09
Παρ, Ιουν

ΠΠΑ614: Μουσειολογία

Κωδικός / Course Code: ΠΠΑ614
ECTS: 15
Τρόποι Αξιολόγησης / Assessment:

2 γραπτές εργασίες (15% η κάθε μια) και Τελική Εξέταση (70%)

Διάρκεια Φοίτησης/ Length of Study: Εξαμηνιαία (χειμερινό) / Semi-annual (fall)
Κόστος/ Tuition Fees: 675 ευρώ
Επίπεδο Σπουδών/ Level: Μεταπτυχιακό/ Postgraduate
Προαπαιτούμενα/ Prerequisites: ΠΠΑ511: Πολιτισμός και Πολιτισμικές Σπουδές
Αναλυτική πληροφόρηση: PPA614.gr.pdf

Η Θεματική Ενότητα ΠΠΑ614 "Μουσειολογία" δομείται σε τρεις (3) υποενότητες/γνωστικά αντικείμενα που αντιστοιχούν σε ομάδες εβδομάδων. Η Θεματική Ενότητα εξετάζει θέματα που σχετίζονται με την έννοια του σύγχρονου μουσείου, την επιστήμη της μουσειολογίας, την εξέλιξη των μουσείων, τη λειτουργία του σύγχρονου μουσείου, την επιμέλεια των μουσειακών συλλογών, την έκθεση των μουσειακών αντικειμένων, την οργάνωση και τη διοίκηση του σύγχρονου μουσείου, τη σχέση του μουσείου με την εκπαίδευση (μουσειοπαιδαγωγική - μουσειοεκπαιδευτικές δραστηριότητες), τον ρόλο των νέων / ψηφιακών τεχνολογιών στο σύγχρονο μουσείο, την επικοινωνία του σύγχρονου μουσείου με το κοινό.

Όσον αφορά στις μουσειακές συλλογές, η Θεματική Ενότητα δίνει έμφαση στη διαχείριση, στην τεκμηρίωση και στην προστασία των μουσειακών αντικειμένων. Αναφορικά με τις εκθέσεις, η Θ.Ε. πραγματεύεται την παρουσίαση, ερμηνεία, τυπολογία εκθέσεων και εκθεσιακών χώρων, τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, τη σύνθεση και αξιοποίηση μουσειακών χώρων, καθώς και ζητήματα επικοινωνίας (φυσικής και διαδικτυακής) με το κοινό, με ειδική αναφορά σε θέματα ασφάλειας και προσβασιμότητας.

Η Θεματική Ενότητα εστιάζει συγκεκριμένα:

  • στην έννοια του σύγχρονου μουσείου,
  • στην επιστήμη της μουσειολογίας και στους κλάδους της,
  • στην εξέλιξη των μουσείων κατά την ιστορική τους πορεία,
  • στη λειτουργία του σύγχρονου μουσείου (πρακτικές και δεοντολογικό πλαίσιο),
  • στην επιμέλεια των μουσειακών συλλογών (τεκμηρίωση, διαχείριση, ζητήματα συντήρησης και προστασίας),
  • στην έκθεση των μουσειακών αντικειμένων,
  • στην οργάνωση και στη διοίκηση του σύγχρονου μουσείου,
  • στη σχέση του μουσείου με την εκπαίδευση (μουσειοπαιδαγωγική - μουσειοεκπαιδευτικές δραστηριότητες),
  • στον ρόλο των νέων / ψηφιακών τεχνολογιών στο σύγχρονο μουσείο,
  • στην επικοινωνία του σύγχρονου μουσείου με το κοινό,
  • σε ειδικά ζητήματα μουσειολογίας, όπως είναι η έρευνα και η αξιολόγηση.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της Θεματικής Ενότητας οι φοιτητές/ήτριες θα έχουν κατακτήσει τα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα, τα οποία αφορούν σε γνώση, κατανόηση, εφαρμογή, ανάλυση, σύνθεση, και αξιολόγηση.

Γνώση (Knowledge)

  • γνωρίζει τον ορισμό του ICOM για τα μουσεία,
  • γνωρίζει την ιστορία των μουσείων στην Ευρώπη, και ιδιαίτερα στην Ελλάδα και την Κύπρο,
  • γνωρίζει τις βασικές αρχές επιμέλειας μουσειακών συλλογών,
  • γνωρίζει τις βασικές αρχές σύνθεσης και αξιοποίησης μουσειακών χώρων,
  • γνωρίζει τις βασικές αρχές οργάνωσης και υλοποίησης μιας έκθεσης,
  • γνωρίζει τις βασικές αρχές σχεδιασμού και υλοποίησης μουσειοεκπαιδευτικών προγραμμάτων,
  • γνωρίζει το νομοθετικό και δεοντολογικό πλαίσιο λειτουργίας των μουσείων,
  • γνωρίζει τις βασικές εφαρμογές νέων τεχνολογιών σε μουσειακό περιβάλλον.

Κατανόηση (Comprehension)

  • κατανοεί τις διαφορές ανάμεσα στις αντιλήψεις του παρελθόντος για το μουσείο και τις σύγχρονες αντιλήψεις,
  • μπορεί να επιχειρηματολογήσει σε ζητήματα που σχετίζονται με τη διοργάνωση μιας έκθεσης ή ενός μουσειοπαιδαγωγικού προγράμματος,
  • κατανοεί το ευρύ πλαίσιο δραστηριοτήτων του σύγχρονου μουσείου,
  • κατανοεί την αξία και τη σημασία της αποτελεσματικής διοίκησης στο μουσειακό περιβάλλον,
  • κατανοεί το νομικό και δεοντολογικό πλαίσιο λειτουργίας του σύγχρονου μουσείου,
  • κατανοεί την αξία και τις διαστάσεις της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου στο σύγχρονο μουσείο,
  • κατανοεί την αναγκαιότητας της σύνδεσης του σύγχρονου μουσείου με το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα και την εκπαίδευση γενικότερα.

Εφαρμογή (Application)

  • εφαρμόζει της γνώσεις του/της στη μουσειολογία, για να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μία έκθεση ή ένα μουσειοεκπαιδευτικό πρόγραμμα (σε πραγματικές συνθήκες ή σε συνθήκες προσομοίωσης),
  • εφαρμόζει τις γνώσεις του/της, για να αξιολογήσει εκθέσεις και άλλες μουσειακές δραστηριότητες,
  • εφαρμόζει συγκριτικές μεθόδους και προσεγγίσεις, ώστε να προτείνει βελτιώσεις σε όλα τα επίπεδα της μουσειακής λειτουργίας.

Ανάλυση (Analysis)

  • αναλύει τις παραμέτρους μελετών περίπτωσης (πραγματικών ή προσομοιωμένων) αναφορικά με τη διοργάνωση εκθέσεων, εκπαιδευτικών προγραμμάτων και άλλων δράσεων σε μουσεία,
  • αναλύει την ιστορική εξέλιξη των μουσείων και να τοποθετεί τα στάδια εξέλιξης στο ιστορικό, κοινωνικό, πολιτικό και ιδεολογικό τους πλαίσιο,
  • αναλύει συγκεκριμένα μουσεία στην Ελλάδα και την Κύπρο και τα συγκρίνει με αντίστοιχα ευρωπαϊκά μουσεία,
  • αναλύει τα σημεία προς μουσειολογική και μουσειογραφική παρέμβαση.

Σύνθεση (Synthesis)

  • συνδυάζει τις γνώσεις που αποκτά σχετικά με τις ποικίλες μορφές νοημοσύνης για τη διοργάνωση περισσότερο αποτελεσματικών εκθέσεων και προγραμμάτων, τα οποία θα αξιοποιούν περισσότερες από μία μορφές νοημοσύνης,
  • Θεωρητικοποιεί τις γνώσεις που αποκτά από την εφαρμογή σε πραγματικές συνθήκες ή σε συνθήκες προσομοίωσης, ανατροφοδοτώντας τη θεωρητική του/της κατάρτιση,
  • συμβάλλει στη χάραξη μουσειακών πολιτικών και στρατηγικών,
  • συμβάλλει και να συνδράμει στη δημιουργία μουσειοεκπαιδευτικών προγραμμάτων,
  • συνεισφέρει στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στο μουσειακό περιβάλλον.

Αξιολόγηση (Evaluation)

  • επιχειρηματολογεί αποτελεσματικά για τις προτάσεις του/της σύμφωνα με τις σύγ­χρονες θεωρητικές αντιλήψεις και τα παραδείγματα εφαρμογής τους,
  • επιλέγει μεταξύ διαφορετικών μουσείων εκείνα που είναι καταλληλότερα για την ανάπτυξη παραδειγμάτων προς μίμηση ή αποφυγή σε συγκεκριμένα μουσειολογικά ζητήματα,
  • αξιολογεί μουσειακές εκθέσεις και άλλες μουσειακές δραστηριότητες,
  • υποδεικνύει τα σημεία προς βελτίωση, προτείνει παρεμβάσεις και βελτιώσεις.