- Κωδικός / Course Code: ΠΠΑ521
- ECTS: 15
- Τρόποι Αξιολόγησης / Assessment:
2 γραπτές εργασίες (15% η κάθε μια) και Τελική Εξέταση (70%)
- Διάρκεια Φοίτησης/ Length of Study: Εξαμηνιαία (εαρινό)/ Semi-annual (spring)
- Κόστος/ Tuition Fees: 675 ευρώ
- Επίπεδο Σπουδών/ Level: Μεταπτυχιακό/ Postgraduate
- Προαπαιτούμενα/ Prerequisites: ΠΠΑ511: Πολιτισμός και Πολιτισμικές Σπουδές
- Αναλυτική πληροφόρηση: PPA521.gr.pdf
Η Θ.Ε. ΠΠΑ521 «Οικονομία του Πολιτισμού και Διαχείριση Πολιτιστικών Οργανισμών» αποτελείται από επτά (7) υποενότητες/γνωστικά αντικείμενα που αντιστοιχούν σε ομάδες εβδομάδων.
Η Θ.Ε. εξετάζει στους ορισμούς της πολιτιστικής και δημιουργικής οικονομίας και εξηγεί γιατί είναι απαραίτητη η ξεχωριστή μελέτη των πολιτιστικών και δημιουργικών κλάδων. Η ιδιαίτερη συμβολή των πολιτιστικών κλάδων στην οικονομία γίνεται κατανοητή μέσα από την ειδική μελέτη της δομής των πολιτιστικών βιομηχανιών και της συμβολής τους σε κρίσιμους τομείς όπως η απασχόληση, οι εξαγωγές και το εθνικό προϊόν. Εξετάζεται, επίσης, η οικονομία του πολιτισμού στο πλαίσιο της ΕΕ και η σημασία της διαμόρφωσης μιας στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης. Αναλύονται οι πολιτικές διαχείρισης του πολιτιστικού κεφαλαίου που διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στην αναπτυξιακή πορεία του δημιουργικού τομέα της οικονομίας και σχολιάζεται η σημασία δημόσιων ή ιδιωτικών πρωτοβουλιών όπως οι αναπλάσεις, ή τα φεστιβάλ. Η Θεματική Ενότητα αναλύει τους τρόπους με τους οποίους οι πολιτιστικοί οργανισμοί και οι επιχειρήσεις διευρύνουν την εμβέλειά τους, είτε δραστηριοποιούνται στον δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα. Εξετάζεται η ικανότητα ανάλυσης των οικονομικών αποτελεσμάτων και της χρηματοοικονομικής θέσης μιας πολιτιστικής επιχείρησης, παρουσιάζονται εργαλεία χρηματοοικονομικής ανάλυσης και γίνεται ειδική μνεία στην επίδραση των τεχνολογικών αλλαγών και, κυρίως, της ανάπτυξης του Διαδικτύου στην οικονομική λειτουργία των πολιτιστικών οργανισμών και επιχειρήσεων είναι πολύ σημαντική.
Η Θεματική Ενότητα εστιάζει συγκεκριμένα:
- Στην εξοικείωση των φοιτητών με την έννοια της οικονομίας του πολιτισμού και ειδικότερα της δημιουργικής οικονομίας των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών.
- Στη μελέτη του ιστορικού και κοινωνικού πλαισίου ανάπτυξης του πολιτιστικού-δημιουργικού τομέα της οικονομίας.
- Στην επισκόπηση της έρευνας στους κλάδους της οικονομίας του πολιτισμού και της δημιουργικότητας την τελευταία 20ετία διεθνώς.
- Στην διερεύνηση των παραγόντων που διαμορφώνουν την προσφορά και ζήτηση στον τομέα του πολιτισμού.
- Στην εκτίμηση της ανάπτυξης των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών στην Κύπρο και στην Ελλάδα.
- Στην εξοικείωση των φοιτητών στην έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης και της συμβολής του πολιτισμού σε αυτήν.
- Στην εξοικείωση των φοιτητών με τις στρατηγικές ανάπτυξης επιχειρήσεων και οργανισμών στον δημιουργικό-πολιτιστικό τομέα.
- Στην εισαγωγή των φοιτητών στα βασικά χρηματοπιστωτικά εργαλεία (ισολογισμοί, δείκτες)
- Στην διερεύνηση της επίδρασης των νέων τεχνολογιών στην πολιτιστική οικονομία.
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Γνώση (Knowledge)
- Διακρίνει τους κλάδους που συγκροτούν τις πολιτιστικές βιομηχανίες και τον δημιουργικό τομέα της οικονομίας.
- Αναγνωρίζει τα χαρακτηριστικά της ζήτησης και της προσφοράς πολιτιστικών προϊόντων και υπηρεσιών.
- Κατανοήσει τις ιδιαίτερες στρατηγικές ανάπτυξης πολιτιστικών οργανισμών.
- Γνωρίζει τις δυνατότητες των εργαλείων χρηματοοικονομικής ανάλυσης.
- Διακρίνει τα διαφορετικά στάδια οργάνωσης της πολιτιστικής δραστηριότητας.
Κατανόηση (Comprehension)
- Κατανοεί τη σημασία του πολιτιστικού κεφαλαίου στην εφαρμογή στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης.
- Εντοπίζει τα νέα δεδομένα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί οργανισμοί στη νέα ψηφιακή και δικτυακή εποχή.
- Διακρίνει στόχους και προτεραιότητες που πρέπει να τίθενται στη διαχείριση πολιτιστικών οργανισμών.
- Συγκρίνει τη δυναμική και τις προοπτικές κλάδων του πολιτιστικού τομέα στο ευρύτερο Ευρωπαϊκό πλαίσιο.
Εφαρμογή (Application)
- Υπολογίζει χρηματοοικονομικούς δείκτες.
- Εντοπίσει διαρθρωτικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολιτιστικοί οργανισμοί.
- Σχεδιάζει πολιτικές βιώσιμης ανάπτυξης στο κρίσιμο πεδίο του πολιτιστικού τουρισμού.
- Υιοθετεί πολιτικές αξιοποίησης των νέων δεδομένων που δημιουργεί για τη ζήτηση και την προσφορά πολιτιστικών προϊόντων και υπηρεσιών η ψηφιοποίηση του περιεχομένου.
Ανάλυση (Analysis)
- Αναλύει τα χαρακτηριστικά της αξιακής αλυσίδας πολιτιστικών οργανισμών.
- Ανακαλύπτει τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των πολιτικών ανάπτυξης που εφαρμόζουν πολιτιστικοί οργανισμοί.
- Αξιολογεί τη δυναμική και τα προβλήματα που εμφανίζει ο πολιτιστικός τομέας της οικονομίας.
- Συγκρίνει την αποτελεσματικότητα στρατηγικών ανάπτυξης που εφαρμόζουν οι πολιτιστικοί οργανισμοί (π.χ. διαφοροποίηση δραστηριοτήτων και αγορών, διεθνοποίηση, κάθετη και οριζόντια ολοκλήρωση).
Σύνθεση (Synthesis)
- Διατυπώσει προτάσεις αναπτυξιακής πολιτικής για πολιτιστικούς οργανισμούς λαμβάνοντας υπόψη την χρηματοοικονομική τους κατάσταση.
- Συνθέτει την εμπειρία από μελέτες περιπτώσεων και αξιοποιεί τα συμπεράσματα για τη χάραξη στρατηγικής.
- Προτείνει πολιτικές και μέτρα για την ανάπτυξη κλάδων πολιτιστικής δραστηριότητας.
- Συνδυάζει τους διαφορετικούς παράγοντες που επηρεάζουν την άσκηση πολιτιστικής πολιτικής σε διεθνές και εθνικό επίπεδο.
Αξιολόγηση (Evaluation)
- Αποτιμά την αποτελεσματικότητα πολιτικών διαχείρισης πολιτιστικών οργανισμών.
- Συγκρίνει εναλλακτικά παραδείγματα πολιτιστικού τουρισμού σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Αξιολογεί τα οικονομικά αποτελέσματα και τις επιπτώσεις πολιτικών ανάπτυξης σε βάθος χρόνου.
- Επιλέγει άριστες πρακτικές που προάγουν τη βιωσιμότητα του πολιτιστικού κεφαλαίου.