13
Δευ, Μάι

«Το Θέατρο της Δευτέρας στο ΑΠΚΥ» | H Άντρη Κωνσταντίνου συζητά με τον Γιώργο Νεοφύτου

Συνεχίζεται τη Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου 2024, ο 5ος κύκλος της Σειράς «Το Θέατρο της Δευτέρας στο ΑΠΚΥ», αφιερωμένος στη Σύγχρονη Κυπριακή Δραματουργία, με μια εφ' όλης της ύλης συζήτηση της Αναπλ. Καθηγ. Άντρης Χ. Κωνσταντίνου με τον θεατρικό συγγραφέα Γιώργο Νεοφύτου.

Τη Σειρά συνδιοργανώνουν το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Θεατρικές Σπουδές» και το Προπτυχιακό Πρόγραμμα «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό» (ΕΛΠΟΛ) του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ) και το Σωματείο Ελληνικού Πολιτισμού (Σωματείο Φοιτητών και Αποφοίτων ΕΛΠΟΛ), με στόχο τη γνωριμία και ευρεία προβολή της σύγχρονης κυπριακής θεατρικής δημιουργίας, καθώς και την ενίσχυση του διαλόγου μεταξύ των ανθρώπων του χώρου του θεάτρου με το ευρύ κοινό.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα, 26/02/2024, στις 19:00 στην Αίθουσα Αρχείου του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου (ΡΙΚ), που είναι υποστηρικτής της Σειράς. Κάθε εκδήλωση του Θεάτρου της Δευτέρας θα προβάλλεται ταυτόχρονα στο διαδίκτυο μέσω των εργαλείων τηλεκπαίδευσης του ΑΠΚΥ στον σύνδεσμο https://tinyurl.com/53e937st. Την παρουσίαση των εκδηλώσεων αναλαμβάνει η Αθηνά Βιολάρη, ραδιοφωνική παραγωγός στο ΡΙΚ.

Ο Γιώργος Νεοφύτου συμπληρώνει φέτος σαράντα χρόνια παρουσίας στο κυπριακό θέατρο: εμφανίστηκε με το σατιρικό μονόπρακτο "Ένα κυριακάτικο σκετς" που προβλήθηκε το 1984 από την τηλεόραση του ΡΙΚ ενώ το 2024 ο ΘΟΚ θα ανεβάσει την παραγωγή του παλαιότερου έργου του "Η Κύπρος είναι…" που ο συγγραφέας προσδιορίζει ως «ένα θεατρικό παιχνίδι με την ιστορία». Μεσολάβησαν εννέα έργα και σκηνικές συνθέσεις, τα περισσότερα εκ των οποίων ανέβηκαν στη σκηνή ή/και παρουσιάστηκαν από την κρατική τηλεόραση – γνωστότερος ο μονόλογος "Μανώλη…! "που γνώρισε πολλαπλές σκηνικές αναγνώσεις. Ο Νεοφύτου αρθρώνει μια από τις σημαντικότερες φωνές στη σύγχρονη κυπριακή δραματουργία: τα έργα του διατρέχει η πολιτική οπτική πάνω στη σύγχρονη κυπριακή πραγματικότητα και η διαλεκτική ματιά στην ιστορία: εκθέτει, χωρίς να εξωραΐζει, τη μετά το 1974 κυπριακή κοινωνία, ρίχνοντας παράλληλα αναδρομικές ματιές στο ιστορικό παρελθόν, και δεν διστάζει να μιλήσει για τα πολιτικά ταμπού της. Πηγή του αποτελεί η παρατήρηση του διαμορφούμενου τοπίου, των πολιτικών στάσεων και των κοινωνικών φαινομένων και προσφιλές εργαλείο του, η σάτιρα.

Add event to calendar

GoogleOffice 365OutlookOutlook.comYahoo


H Δρ Άντρη Χ. Κωνσταντίνου είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Frederick. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και διδάκτωρ του Τμήματος Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσαλονίκης. Δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, συνεργάστηκε με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου ως δραματολόγος, εργάστηκε για τη δημιουργία του Θεατρικού Μουσείου Κύπρου και επιμελήθηκε την έκδοση «Θεατρικό Μουσείο Κύπρου: Κατάλογος εκθεμάτων» (2016). Σκηνοθέτησε μικρής κλίμακας παραστάσεις στην Κύπρο,σχεδίασε και εμψύχωσε θεατρικά εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες, δίδαξε θέατρο σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης σε Ελλάδα και Κύπρο και σκηνοθέτησε παραστάσεις σε σχολεία. Η έρευνα και οι δημοσιεύσεις της επικεντρώνονται στο θέατρο στη νεότερη Κύπρο. Άλλες εκδόσεις: «Το θέατρο στην Κύπρο. Οι θίασοι, η κρατική πολιτική και τα πρώτα χρόνια του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου» (Καστανιώτης, 2007), «Το αρχαίο δράμα και η Κύπρος: Πρακτικά συμποσίου» (συνεπιμέλεια), (Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου, 2013), «Το θέατρο στη νεότερη και στη σύγχρονη Κύπρο: Πρακτικά Συνεδρίου» (συνεπιμέλεια) (Ηρόδοτος-Θεατρικό Μουσείο Κύπρου, 2020).

Ο Γιώργος Νεοφύτου γεννήθηκε στη Λευκωσία. Έγραψε τα ακόλουθα θεατρικά έργα: Ένα Κυριακάτικο σκετς, Μια αεροπειρατεία, Στης Κύπρου το βασίλειο, Μανώλη…!, Η αλλαγή (επιθεώρηση), Φουλ μεζέ, Η Κύπρος είναι …ική, Περί έρωτος και άλλων τινών, DNA, Μπαμ!, Γιατί γελά η Μοναλίζα;, Οι Προδόται. Έργα του μεταφράστηκαν στα Αγγλικά, Γερμανικά, Πολωνικά, Τσέχικα, Βουλγάρικα, Τούρκικα, Φιλιππινεζικά (Tagalog), Ινδικά (Marathi) και Ρωσικά και παρουσιάστηκαν, εκτός από την Κύπρο, στην Ελλάδα, Γερμανία, Αγγλία, Ιρλανδία, Αυστρία, Βουλγαρία, Ιταλία, στις Φιλιππίνες στην Ινδία και τη Νέα Υόρκη. Έγραψε τις τηλεοπτικές σειρές: Μαλλιά κουβάρια, Γραφείο ταξί και Σκουπίδια. Μετάφρασε θεατρικά έργα από τα Γερμανικά στα Ελληνικά.

Διετέλεσε:

  • μέλος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής (1991-1993) και  Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΘΟΚ (2003-2007)
  • μέλος της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής του Πρώτου Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού Θεατρικών Συγγραφέων στη Γερμανία (1993-1994)
  • μέλος (1985–1990) και Πρόεδρος (2011-2016) του Δ.Σ. του Κυπριακού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου
  • μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (2011-2016)
  • εισηγητής έργων (patron) από την Κύπρο στη Μπιενάλε «Νέα θεατρικά έργα από την Ευρώπη», η οποία διοργανωνόταν αρχικά στη Βόννη και μετά στο Βισμπάντεν της Γερμανίας (1998-2015)
  • μέλος του Ακαδημαϊκού Συμβουλίου του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Θεατρικές Σπουδές» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (2015-2017)

Τιμήθηκε:

  • με το Βραβείο Θεατρικής Συγγραφής στα Βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ 2009-2010/2010-2011 για το έργο DNA
  • από τον οργανισμό DİREKLERARASI SEYİRCİ ÖDÜLLERİ για τη συμπερίληψη των έργων του Μανώλη…! και DNA στο Κρατικό Θέατρο της Τουρκίας το 2018
  • από το ΚΚΔΙΘ για το έργο και την προσφορά του το 2019
  • από τη θεατρική ομάδα Παράβαση Λυμπιών για την προσφορά του στον πολιτισμό και στο θέατρο το 2019
  • με το Βραβείο Πολιτιστικής Προσφοράς «Τεύκρος Ανθίας – Θοδόσης Πιερίδης» το 2020

Εκδόσεις:

  • Χωρίς Τίτλο, ποιήματα, Εκδόσεις Κοχλίας, 1984
  • ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ, Εκδόσεις ΑΝΕΥ, 2010
  • DNA, Εκδόσεις ΑΝΕΥ, 2010
  • ΜΠΑΜ!, Εκδόσεις παραπλεύρως παραγωγές, 2015
  • DNAMANOLI !!!, αυτοέκδοση στα αγγλικά, 2012
  • ΔΥΟ ΘΕΑΤΡΙΚΑ: ΟΙ ΠΡΟΔΟΤΑΙ. Η ΚΥΠΡΟΣ ΕΙΝΑΙ.. ΙΚΗ. Εκδόσεις Αλμύρα, 2021