Sidebar

17
Τετ, Ιουλ

Η Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ: από τη femme fatale στη Νέα Γυναίκα

Ο 4ος κύκλος τηλεδιαλέξεων με γενικό τίτλο «Το Θέατρο της Δευτέρας στο ΑΠΚΥ», τον οποίο διοργανώνει το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Θεατρικές Σπουδές» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ), φιλοξενεί τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2023 τη Δρα Πηνελόπη Χατζηδημητρίου σε μια ανοικτή τηλεδιάλεξη με θέμα: «Η Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ: από τη femme fatale στη Νέα Γυναίκα». Η διάλεξη θα αρχίσει στις 19:00 και θα μεταδοθεί μέσω των εργαλείων τηλεκπαίδευσης του ΑΠΚΥ στον σύνδεσμο https://bit.ly/3BqTB7B

 H μορφή της Σαλώμης με το κομμένο κεφάλι ενός αγίου, του Ιωάννη, στα χέρια της αναλύεται στην τηλεδιάλεξη με φόντο τις επιστημονικές εξελίξεις του 19ου αιώνα όταν η δαρβινική θεωρία της εξέλιξης και η κρανιολογία επιστρατεύτηκαν για να δώσουν μια νόμιμη «επιστημονική» βάση στις διακρίσεις των φύλων και των φυλών και να εξορίσουν για μια ακόμα φορά τη Σαλώμη στη σφαίρα του άλογου. Δύο δανδήδες, όμως, ο Oscar Wilde, με το θεατρικό του έργο Σαλώμη, και ο Aubrey Beardsley, με την προκλητική εικονογράφηση του έργου, φέρνουν τον βικτωριανό ανδρισμό αντιμέτωπο με μια νέα απειλή: τη δυναμική Νέα Γυναίκα και τον ανδρόγυνο Δανδή. Στο περιβάλλον του βικτωριανού Λονδίνου στα τέλη του 19ου αιώνα, η Δρ Χατζηδημητρίου θα αξιολογήσει το τολμηρό εγχείρημα του Oscar Wilde να αποσπάσει τη Σαλώμη από τη σφαίρα της μοιραίας θηλυκότητας και να την αναδείξει σε παράδειγμα της Νέας Γυναίκας, που είναι και έξυπνη και αισθησιακή. Εξίσου, στην εικονογράφηση του θεατρικού έργου, ο Aubrey Beardsley δανείζεται από τα στυλ της δυτικής πορνογραφίας και της γιαπωνέζικης ερωτικής τέχνης (shunga) για να ζωγραφίσει, όμως, έξυπνες και μαζί ερωτικές γυναίκες.

Στον χώρο της θεωρίας και της πράξης του θεάτρου, η Πηνελόπη Χατζηδημητρίου είναι γνωστή για τη διδακτορική της διατριβή στο συνολικό σκηνοθετικό έργο του Θεόδωρου Τερζόπουλου (Θέατρο Άττις) και τη συνεργασία τους έκτοτε. Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη σκηνοθεσία και στη θεωρία του θεάτρου στο Royal Holloway, University of London. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επεκτείνονται γενικότερα στον χώρο της σκηνοθεσίας, της παραστασιολογίας, της σχέσης του θεάτρου με τις άλλες τέχνες και τις επιστήμες. Το 2010 εξέδωσε το βιβλίο της «Θεόδωρος Τερζόπουλος: Από το Προσωπικό στο Παγκόσμιο» (University Studio Press, Θεσσαλονίκη), ενώ κείμενά της για το θέατρο έχουν εκδοθεί από τις εκδόσεις Σαιξπηρικόν (Θεσσαλονίκη), Μπαρμπουνάκης (Θεσσαλονίκη), Theater der Zeit (Βερολίνο), Peter Lang (Νέα Υόρκη), Bloomsbury Methuen Drama (Νέα Υόρκη), Cambridge Scholars Publishing (Νιουκάστλ), China Theatre Press (Πεκίνο) κ.λπ. Έχει συνεργαστεί με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση ως μέλος της συγγραφικής ομάδας υλικού εργασίας για την βία, τον πόλεμο, την προσφυγιά και την απώλεια. Ως κριτικός θεάτρου έχει συνεργαστεί με το γερμανικό περιοδικό Theater der Zeit, το περιοδικό της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου Critical Stages/Scénes Critiques - The IATC Journal, την Athens Voice και την Lavart. Είναι μέλος Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Θεατρικών Σπουδών του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, ενώ στο παρελθόν έχει διδάξει στο Αγγλικό Τμήμα του Α.Π.Θ., στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ευρωπαϊκού Πολιτισμού του Α.Π.Θ., στα Διεθνή Προγράμματα του University of London, του Northampton University και του University of Sunderland, όπως και σε Ανώτερες Δραματικές Σχολές.


Καταχωρήστε την εκδήλωση στο ημερολόγιό σας

Apple Google Office 365 Outlook Outlook.com Yahoo


Η θεματολογία του 4ου Κύκλου της Σειράς «Το Θέατρο της Δευτέρας στο ΑΠΚΥ», περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, συζητήσεις με σύγχρονους Έλληνες θεατρικούς συγγραφείς, εισηγήσεις για το λαϊκό θέατρο της αναγεννησιακής Ιταλίας, την performance και τη σύγχρονη παράταση, έργα-ορόσημα μεγάλων θεατρικών συγγραφέων, σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες για το θέατρο στην εκπαίδευση και το ψηφιακό δράμα.