“Cypriot youth and online Content: Looking beyond the single Perspective in information access Systems”: Nέο ερευνητικό έργο για την πληροφοριακή παιδεία - Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου - Open University of Cyprus
03
Κυρ, Ιουλ

“Cypriot youth and online Content: Looking beyond the single Perspective in information access Systems”: Nέο ερευνητικό έργο για την πληροφοριακή παιδεία

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ) συμμετέχει στην υλοποίηση νέου ερευνητικού έργου με τίτλο «Cypriot youth and online Content: Looking beyond the single Perspective in information access Systems» (ακρωνύμιο: CyCLOPS) με επικεφαλής ερευνητές την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Jahna Otterbacher και τον Καθηγητή Μιχαλίνο Ζεμπύλα. Το έργο χρηματοδοτείται από το CYENS Centre of Excellence και στην υλοποίησή του, η οποία ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2022, συμμετέχει και ο Όμιλος Ιστορικού Διαλόγου και Έρευνας.

Είναι δεδομένο ότι τα συστήματα αποθήκευσης, αναζήτησης και ανάκτησης πληροφοριών (“information access systems”), όπως είναι οι μηχανές αναζήτησης και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, φιλτράρουν, ταξινομούν και ελέγχουν τα αποτελέσματα και το περιεχόμενο που λαμβάνουν οι χρήστες τους. Στον ψηφιακό κόσμο είναι μεν ήσσονος και ζωτικής σημασίας η πρόσβαση στη γνώση, χρειάζεται, όμως, οι χρήστες και ιδιαίτερα τα παιδιά και η νεολαία, να έχουν κριτική αντίληψη, να αμφισβητούν και να φιλτράρουν τις πληροφορίες που λαμβάνουν, αλλά και να αναγνωρίζουν τους πιθανούς κινδύνους από την παραπληροφόρηση.

Οι στόχοι του έργου CyCLOPS εκτείνονται σε δύο άξονες: α) στη διεξαγωγή έρευνας σχετικά με την εμπειρία και τη γνώση της νεολαίας της Κύπρου σε σχέση με τα πληροφοριακά συστήματα πρόσβασης και αναζήτησης περιεχομένου και β) στην ετοιμασία σχεδίων μαθημάτων (“lesson plans”) για τα κυπριακά σχολεία και στον σχεδιασμό ενός διαδραστικού εργαλείου για την ενθάρρυνση της κριτικής σκέψης και της πληροφοριακής παιδείας. Ειδικά στην Κύπρο -που λόγω του Κυπριακού προβλήματος συγκρουσιακές καταστάσεις συντηρούνται ή/και εντείνονται αφενός μεν από τη διαφορετική ανάγνωση των πλαισίων στα οποία τοποθετούνται τα ιστορικά γεγονότα και αφετέρου από τη διατήρηση πεποιθήσεων και στερεοτύπων- η κριτική αμφισβήτηση των πληροφοριών είναι ακόμη πιο σημαντική στην περίπτωση των νέων και των παιδιών, σε ηλικίες, δηλαδή, που αρχίζουν να μαθαίνουν για τον κόσμο και να σχηματίζουν τις δικές τους απόψεις.