
Πέμπτη/Thursday, 17:00-19:00
m.zembylas@ouc.ac.cy
Ο Δρ Μιχαλίνος Ζεμπύλας σπούδασε στην Παιδαγωγική Ακαδημία Κύπρου και στα Πανεπιστήμια του Texas at Austin και του Illinois στην Urbana-Champaign. Εργάστηκε στο Michigan State University και στο Intercollege.
Είναι Καθηγητής Επιστημών της Αγωγής στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου και Honorary Professor, Chair for Critical Studies in Higher Education Transformation στο Nelson Mandela University (Νότια Αφρική), καθώς και Επισκέπτης Καθηγητής στο Centre for Research in Educational and Social Inclusion του University of South Australia. Το 2023 του απονεμήθηκε η Έδρα Commonwealth of Learning (COL) Chair για την περίοδο 2023-2026.
Tα κυριότερα ερευνητικά ενδιαφέροντα του Καθηγητή Ζεμπύλα επικεντρώνονται στη συμβολή των συναισθημάτων σε θέματα θεωρίας και πολιτικής της παιδείας, καθώς και στην ανάπτυξη προγραμμάτων και τη διδασκαλία, ειδικότερα σε συνάρτηση με ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης, διαπολιτισμικής αγωγής και εκπαίδευσης για την ειρήνη.
Έχει διευθύνει πολλά ερευνητικά και αναπτυξιακά έργα εκπαίδευσης με κρατική, ευρωπαϊκή, διεθνή και ιδιωτική χρηματοδότηση στην Κύπρο και στο εξωτερικό. Τα πρόσφατα ερευνητικά του έργα περιλαμβάνουν τα εξής: «Contested Narratives and Controversial Issues in Citizenship Education» (2022-2024), «Culturally Responsive Schooling» (2022-2024), «Developing a Web Based Learning Environment for Supporting Students’ Argumentation Skills and Reducing Prejudice» (2022- 2024), «Rising nationalisms, shifting geopolitics and the future of European higher education/research openness» (2023-2026).
Ο Δρ Ζεμπύλας δημοσιεύει εκτενώς σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Έχει συγγράψει δέκα (10) βιβλία και έχει επιμεληθεί δεκαπέντε (15) άλλα. Είναι μέλος πολλών συντακτικών επιτροπών επιστημονικών περιοδικών.
Από το 2020 συγκαταλέγεται στο 2% των κορυφαίων επιστημόνων στο πεδίο του διεθνώς με βάση βιβλιομετρικά δεδομένα και έρευνες ακαδημαϊκών του University of Stanford.
ΚΥΡΙΕΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
- Τα συναισθήματα στην εκπαίδευση
- Ανάπτυξη Προγραμμάτων
- Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
- Εκπαίδευση για την Ειρήνη
- Εκπαίδευση για την Κοινωνική Δικαιοσύνη
- Εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
English text follows
SHORT VITA
Michalinos Zembylas is Professor of Educational Theory and Curriculum Studies at the Open University of Cyprus. He is also an Honorary Professor at Nelson Mandela University of South Africa, and has served on the Board of the Institute of Reconciliation and Social Justice at the University of the Free State from 2011 to 2018.
His main research interests focus on the role of emotion and affect in curriculum and pedagogy, as well as the development of programmes and teaching, especially related to issues of social justice pedagogies, intercultural and peace education, and human rights education. He has published many articles in international journals and is the author of several books. His most recent book (with Andre Keet) is titled "Critical Human Rights Education: Advancing Socialjustice-oriented Educational Praxes" (Springer, 2019).
He participates in various committees of the Ministry of Education, Culture, Sports and Youth of the Republic of Cyprus. In 2016 he was appointed by the President of the Republic of Cyprus as the Greek Cypriot Head of the Technical Committee for Education. He was awarded as Outstanding Researcher in the Humanities and Social Sciences field by the Cyprus Research and Innovation Foundation (2016).
The latest research projects he is involved in are the following: Politicization of Identities in Diaspora: Cosmopolitanism & Conflict Discourses (Cyprus Research and Innovation Foundation), Reconfiguring Higher Education: Doing Academia Differently (NRF, South Africa), CyCAT: Cyprus Center for Algorithmic Transparency (H2020-Twinning), Addressing Violent Radicalization: A Multi-Actor Response Through Education (ISFP-EU).
MAIN RESEARCH AREAS
• Emotion/affect in education
• Curriculum development
• Intercultural education
• Peace education
• Social justice education
• Human Rights Education
- Κοσμήτορας της Σχολής Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης του ΑΠΚΥ (10/2020-).
- Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις «Επιστήμες της Αγωγής», ΑΠΚΥ (2006-2007, 2009-2011, 2013-2015, 2017-).
- Μέλος του Συμβουλίου του ΑΠΚΥ (2022-2024).
- Honorary Professor, Nelson Mandela University, Νότια Αφρική (06/2018-σήμερα).
- Adjunct Professor, Centre for Research in Educational and Social Inclusion, University of South Australia (2021-).
- Research Fellow, Institute for Reconciliation and Social Justice, University of the Free State, Νότια Αφρική (2014-).
- Ελληνοκύπριος Επικεφαλής της Τεχνικής Επιτροπής της Κυπριακής Δημοκρατίας για την Εκπαίδευση (2016-).
- Κάτοχος έδρας Commonwealth of Learning (2023-2026).
English text follows
ADMINISTRATIVE/RESEARCH POSITIONS
- Head of the Greek-Cypriot Technical Committee of Education (2016-present).
- Honorary Professor, Nelson Mandela University, South Africa (2018-present).
- Research Fellow, Unit for Institutional Change and Social Justice, University of the Free State, South Africa (2018-present).
- Dean (January-September 2019) & Vice-Dean (September 2017 - December 2018) of the Faculty of Economics and Management, OUC.
- Bozalek, V. & Zembylas, M. (2023), Responsibility, privileged irresponsibility and response-ability: Higher education, coloniality and ecological damage. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
- Zembylas, M. (2023), “Time-as-affect in neoliberal academia: Theorizing chronopolitics as affective milieus in higher education”. Studies in Higher Education.
- Zembylas, M. (2023), “Racism, white supremacy and Roberto Esposito’s biopolitics through the lens of Black affect studies: Implications for an affirmative educational biopolitics”. Educational Philosophy and Theory.
- Zembylas, M. (2023), Higher education and the politics of boredom: Towards an affirmative account. Globalisation, Societies and Education.
- Zembylas, M. (2023), “Pedagogies of generosity: Towards a multidimensional understanding that nurtures ‘critical generosity.’” Education, Social Justice and Citizenship Education.
- Zembylas, M. (2023), “Fugitive pedagogies of dread for radical futurity: Affective, ontological, and political implications”. Review of Education, Pedagogy and Culture.
- Zembylas, M. (2023), “Affective imaginaries in higher education research: Theoretical and political implications”. Educational Inquiry.
- Zembylas, M., Aristidou, X. & Charalambous, C. (2023), “Teachers’ Understandings of Affective Nationalism in a Conflict-Affected Society: Pedagogical and Political Implications”. Research Papers in Education.
- Zembylas, M. (2023), “The affective dimension of epistemic injustice”. Educational Theory, 72(6), pp. 1-23.
- Zembylas, M. (2023), “Moving beyond the epistemology of conspiracy: Ethical and political implications of addressing conspiracy theories in the classroom”. Pedagogy, Culture and Society, 31(4), pp. 741-756.