Προγράμματα Σπουδών ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

  Ιστοσελίδα Facebook Π.Σ

Επισκόπηση Θεματικής Ενότητας Σπουδών

Νεοελληνική Λογοτεχνία ΙΙ (20ος)
ΕΛΛ223
10
Στόχοι της Θεματικής Ενότητας (Θ. Ε.) είναι να προσφέρει στους φοιτητές τη δυνατότητα:
  • Να αποκτήσουν μιαν εμπεριστατωμένη εποπτεία της ιστορίας της ελληνικής λογοτεχνίας  του 20ού αιώνα.
  • Να μελετήσουν τον κόσμο των ιδεών και τα αισθητικά  ρεύματα που κυριάρχησαν στην ελληνική λογοτεχνία του 20ού αιώνα: Νεωτερικότητα (Συμβολισμός, Μοντερνισμός) και Μετα-νεωτερικότητα (μεταπολεμική λογοτεχνία).
  • Να ασκηθούν στις μεθόδους και στα εργαλεία της φιλολογικής έρευνας καθώς και στη χρήση των βιβλιογραφικών πηγών.
  • Να εξοικειωθούν με θεμελιώδεις όρους της φιλολογικής έρευνας και ανάλυσης καθώς και  στη συγγραφή φιλολογικού δοκιμίου με στόχο την κριτική ανάγνωση των λογοτεχνικών κειμένων: Διάκριση ανάμεσα σε κειμενικά, ιστορικά, θεωρητικά και κριτικά δεδομένα (ανάλογα με τη μέθοδο ή τον τρόπο προσέγγισης) που βοηθούν στην κατανόηση και ερμηνεία του λογοτεχνικού έργου.
  • Να μελετήσουν ενδεικτικά κείμενα της ελληνικής ποίησης και πεζογραφίας του 20ού αιώνα.

Η ύλη της Θ.Ε. είναι κατανεμημένη στα ακόλουθα γνωστικά αντικείμενα:
 
  • Η ποίηση του Κ. Π. Καβάφη
  • Η ποίηση του Κ. Γ. Καρυωτάκη
  • Η γενιά του 30: Ποίηση
  • Η γενιά του 30: Πεζογραφία
  • Μεταπολεμική ποίηση (1944-1974)
  • Μεταπολεμική πεζογραφία (1944-1974)
Η βασική ιδιαιτερότητα της οργάνωσης των σπουδών στην ενότητα αυτή αφορά στη συνδυαστική μελέτη και εφαρμογή ιστορικών-γραμματολογικών πληροφοριών, καθώς και θεωρητικών-αισθητικών και κριτικών, με στόχο την ανάλυση των λογοτεχνικών κειμένων, την ερμηνεία και την κατανόησή τους.

Στη συγκεκριμένη Θ. Ε. οι παραπάνω στόχοι υλοποιούνται σε δύο φάσεις ανά θεματικές ενότητες, στην καθεμιά από τις οποίες αντιστοιχεί μία γραπτή εργασία.
 
 
Σύντομη περιγραφή:
Η Θεματική Ενότητα ΕΛΛ 223 αποτελεί τη φυσική συνέχεια της Θεματικής Ενότητας ΕΛΛ 213.
 
Η Θ. Ε. προσφέρει μια εμπεριστατωμένη επισκόπηση της ιστορίας της νεοελληνικής λογοτεχνίας του 20ού αιώνα και ταυτόχρονα μια εισαγωγικού χαρακτήρα άσκηση στις μεθόδους και στα εργαλεία της φιλολογικής έρευνας με στόχο την κριτική ανάγνωση και ανάλυση των λογοτεχνικών κειμένων καθώς και τη συστηματοποίηση ενός πλαισίου σχετικά με το τι είναι και πώς «διαβάζεται» η λογοτεχνία.
Εξετάζει επίσης την ιστορία των λογοτεχνικών μορφών και των ειδών: ανά σχολή, γενιά (πρόδρομοι, επίγονοι), κύκλους (φιλολογικούς και πνευματικούς), έννοιες, ιδέες και αισθητικά ρεύματα του εικοστού αιώνα (π.χ. ρεαλισμός, νατουραλισμός, συμβολισμός, μοντερνισμός).
Η Θ. Ε. καλύπτει, τέλος, τους βασικούς σταθμούς εξέλιξης της ποίησης και της πεζογραφίας του 20ού αιώνα και περιλαμβάνει τη μελέτη ενδεικτικών κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνίας τα οποία εξετάζονται εντός των ιστορικών, κοινωνικών, αισθητικών-θεωρητικών και κριτικών συμφραζομένων της εποχής τους.
 
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ


Βιβλία προς παραγγελία
Λίνος Πολίτης, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, Αθήνα 1989.
Roderick Beaton, Εισαγωγή στη νεότερη ελληνική λογοτεχνία. Ποίηση και πεζογραφία, 1821-1992, μτφ. Eυ. Zουργού-M. Σπανάκη, Eκδόσεις Nεφέλη, Aθήνα 1996.



ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΚΟ ΥΛΙΚΟ:
Λίνος Πολίτης, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, Αθήνα 1989.
Roderick Beaton, Εισαγωγή στη νεότερη ελληνική λογοτεχνία. Ποίηση και πεζογραφία, 1821-1992, μτφ. Eυ. Zουργού-M. Σπανάκη, Eκδόσεις Nεφέλη, Aθήνα 1996.
Εύη Βογιατζάκη, Τα αισθητικά ρεύματα στον 19ο και στον 20ο αιώνα και στη νεοελληνική λογοτεχνία, ΕΔΥ: Εναλλακτικό διδακτικό υλικό, ΑΠΚΥ 2010 (αναρτάται στην πλατφόρμα).
Χρήστος Δανιήλ, Η μεταπολεμική ποίηση, ΕΔΥ: Εναλλακτικό διδακτικό υλικό, ΑΠΚΥ 2011 (αναρτάται στην πλατφόρμα).
 
Ανθολόγιο κριτικών κειμένων:
Επιλογή κριτικών κειμένων το οποία αναρτώνται σταδιακά στην πλατφόρμα κατά τη διάρκεια της χρονιάς ως συμπληρωματική βιβλιογραφία για την εκπόνηση της εκάστοτε εργασίας.
 

 
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
Ποίηση:
Κωνσταντίνος Π. Καβάφης, Ποιήματα, επιμ. Γ. Π. Σαββίδης, τόμ. Α΄ και Β΄, Ίκαρος, Αθήνα 1963, 151983).
(= Τα 154 αναγνωρισμένα στο: http://www.kavafis.gr/poems/list.asp?cat=1)
Κώστας Γ. Καρυωτάκης, «Ελεγεία και Σάτιρες», «Τα τελευταία κείμενα», στο Ποιήματα και πεζά, επιμ. Γ. Π. Σαββίδης, Ερμής, Αθήνα 1972, σελ. 61-135 &137-142.
Γιώργος Σεφέρης, Μυθιστόρημα, στο Ποιήματα, επιμ. Γ. Π. Σαββίδης, Ίκαρος, Αθήνα 51978, σελ. 41-71.
Γιάννης Ρίτσος, Ελένη, στο Τέταρτη Διάσταση,  Κέδρος, Αθήνα 1972, σ. 268-289.
Οδυσσέας Ελύτης, «Προσανατολισμοί», «Η θητεία του καλοκαιριού», Προσανατολισμοί, Ίκαρος, Αθήνα 1998, σ. 37-55, 123-146.
Νίκος Εγγονόπουλος, «Μπολιβάρ, ένα ελληνικό ποίημα», στο Ποιήματα Β΄, Ίκαρος, Αθήνα 1977, σελ. 7-33.
(http://www.snhell.gr/anthology/content.asp?id=515&author_id=7)
Μανόλης Αναγνωστάκης, Η συνέχεια 2, στο Τα Ποιήματα, Στιγμή, Αθήνα 1989, σ. 123-131 (http://www.greek-language.gr/ digitalResources/
literature/tools/concordance/browse.html?cnd_id=2&text_id=62)


Επιλογή κειμένων από την πεζογραφία του 20ού αιώνα:
Το μυθιστόρημα της γενιάς του ’30:
Γιώργος Θεοτοκάς, Το δαιμόνιο, Εστία, Αθήνα 1996.
Επιλογή νεοελληνικών διηγημάτων του 20oύ αι.



Επιπροσθέτως όλα τα κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας τα οποία αναλύονται υποδειγματικά στα ΕΔΥ.

Προτεινόμενη συμπληρωματική βιβλιογραφία (προαιρετική)
  • M. H. Abrams, Λεξικό λογοτεχνικών όρων, θεωρία, ιστορία, κριτική λογοτεχνίας, μτφ. Γιάννα Δεληβοριά και Σοφία Χατζηιωαννίδου, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, 2005.
  • Δημήτρης Τζιόβας, Μετά την αισθητική, θεωρητικές δοκιμές και ερμηνευτικές αναγνώσεις της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Εκδόσεις «Γνώση», Αθήνα, 1987.
 

Γλώσσα διδασκαλίας
Ελληνικά
 
Μέθοδοι διδασκαλίας
 Καθοδηγούμενη αυτοδιδασκαλία μέσω:
  • (α) Οδηγών Μελέτης με σαφή χρονοδιαγράμματα και ορόσημα
  • (β) Ασκήσεων Αυτοαξιολόγησης
  • (γ) Δύο γραπτών εργασιών
  • (δ) Δραστηριοτήτων με τη βοήθεια της Πλατφόρμας Σύγχρονης Επικοινωνίας
  • (ε) Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ)
 
Τρόποι αξιολόγησης

Δύο (2) γραπτές εργασίες και μία (1) εξέταση με την ολοκλήρωση της Θεματικής Ενότητας (Θ.Ε.). Προκειμένου ο φοιτητής να εξασφαλίσει δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις, θα πρέπει το άθροισμα των βαθμολογιών των εργασιών του να είναι ίσο ή μεγαλύτερο του δέκα (10). Το άθροισμα της βαθμολογίας των εργασιών αντιστοιχεί στο 30% της τελικής βαθμολογίας του φοιτητή.

 
Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό

Διδάσκοντες

Τμήματα




Επιστροφή

Δ Τ Τ Π Π Σ spacerheight22 Κ
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31