Δ Τ Τ Π Π Σ spacerheight22 Κ
         
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 

"Teaching Religion in Late Antiquity - The Sophists and Monks of Gaza" (Σειρά Διαλέξεων για την Ύστερη Αρχαιότητα")

Ημερομηνία :
Έναρξη 19/03/2019
Λήξη 19/03/2019
Ώρα 19:00
Τόπος διεξαγωγής :
 Αίθουσα "Διαλεκτική" (πολιτιστικό κέντρο, παλαιά Αγλαντζιά)
Είδος εκδήλωσης :
 Ομιλία
Ηλεκτρονική σελίδα εκδήλωσης :
 
  _self


«Εκπαιδεύοντας χριστιανούς πολίτες την ύστερη αρχαιότητα. Σοφιστές και μοναχοί στην Γάζα του έκτου αιώνα μ.Χ.» είναι ο τίτλος της ομιλίας του Jan R. Stenger, Καθηγητή κλασικών σπουδών και κατόχου της έδρας της ελληνικής γλώσσας στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, την Τρίτη 19 Μαρτίου 2019 στο πλαίσιο της Σειράς Διαλέξεων για την Ύστερη Αρχαιότητα του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ).
 
Ο Καθηγητής Stenger θα αναφερθεί στη διάδοση της χριστιανικής διδασκαλίας φέρνοντας ως παράδειγμα τη πόλη της Γάζας τον 6ο αιώνα μ.Χ., στην οποία πλήθος γραπτών μαρτυριών καταδεικνύουν ότι η θρησκευτική κατήχηση λάμβανε χώρα με διαφορετικές μεθόδους και σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Τη διδασκαλία αναλάμβαναν τόσο μοναχοί, οι οποίοι συμβούλευαν και καθοδηγούσαν τους πιστούς σε καθημερινά πρακτικά ζητήματα και θεολογικές διενέξεις, όσο και σοφιστές, κοσμικοί διδάσκαλοι των τοπικών σχολών ρητορικής, οι οποίοι πραγματεύονταν περιστασιακά θρησκευτικά ζητήματα στις συναθροίσεις των πολιτών. Θα εξηγήσει το πώς η περί θρησκείας εκπαίδευση εγκολπώθηκε εντός της γενικότερης πολιτικής κουλτούρας της πόλης και γιατί την ευθύνη της διάδοσής της δεν την είχαν αποκλειστικά ο κλήρος και οι περί θρησκείας ειδήμονες. Η διάλεξη θα δοθεί στην αγγλική γλώσσα.
 
Ο Jan R. Stenger διετέλεσε junior professor κλασικών σπουδών στο Freie Universität του Βερολίνου και επισκέπτης καθηγητής και συνεργάτης σε διάφορα πανεπιστήμια της Ευρώπης. Έχει πολυάριθμες δημοσιεύσεις σχετικά με τον πρώιμο Χριστιανισμό, έχει επιμεληθεί τρεις συλλογικούς τόμους και τις εξής τρεις μονογραφίες: Poetische Argumentation: Die Funktion der Gnomik in den Epinikien des Bakchylides (2004), Hellenische Identität in der Spätantike: Pagane Autoren und ihr Unbehagen an der eigenen Zeit (2009) και Johannes Chrysostomos und die Christianisierung der Polis (2019). Είναι επιμελητής του επιστημονικού περιοδικού Philologus.
 
Οι διαλέξεις της Σειράς για την Ύστερη Αρχαιότητα διοργανώνονται από το Πρόγραμμα «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό» του ΑΠΚΥ και πραγματοποιούνται στην Αίθουσα ΕΛΠΟΛ/ΑΠΚΥ «Διαλεκτική» (πρώην Πολιτιστικό Κέντρο ΣΠΕ Αγλαντζιάς, παλιά Πλατεία Αγλαντζιάς, Λευκωσία) με ώρα έναρξης τις 19.00. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Πολύτιμοι υποστηρικτές της σειράς είναι το Σωματείο Φοιτητών και Αποφοίτων του εν λόγω Προγράμματος Σπουδών και ο Δήμος Αγλαντζιάς
 

Οι διαλέξεις μεταδίδονται και διαδικτυακά μέσω του συνδέσμου: https://bit.ly/2IogAt3

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΙΡΑΣ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ



Abstract

"Teaching Religion in Late Antiquity - The Sophists and Monks of Gaza"

For the spread of Christianity across the Roman Empire, it was essential that ordinary people had regular and easy access to theoretical and practical knowledge related to their faith. The city of Gaza is a fascinating example of religious teaching in the first half of the sixth century CE. We possess from Gaza a vast number of texts that disseminated to a mixed audience of laypeople knowledge about the Bible and Christian doctrine, and discussed questions of pious conduct. Intriguingly, religious instruction was given by figures of different status and in widely different settings, but in all likelihood addressed the same audiences. In the vicinity of Gaza, two famous ascetics were regularly approached by townspeople on matters of everyday life, but also on doctrinal controversies; the answers were given only in written form and provided authoritative guidance on the behaviour expected from a true Christian. Within the polis itself, secular teachers, the sophists of the local school, occasionally touched upon religious topics in front of gatherings of the civic community. This talk first presents these different settings of religious instruction, the types of knowledge, the participants and the types of discourse. It then differentiates between two models of authority and relates them to the teaching settings. The dissemination of religious knowledge was embedded in the traditional polis culture, rather than being treated as a separate domain. Moreover, religious instruction was not the exclusive prerogative of religious functionaries and specialists.


Short Bio

Professor Jan R. Stenger

Jan R. Stenger is MacDowell Professor of Greek at the University of Glasgow. From 2008 to 2012 he was Juniorprofessor of Classics at the FU Berlin. He also held visiting posts at the universities of Munich and Cologne. In 2015/16 he was a EURIAS Senior Fellow at the Helsinki Collegium for Advanced Studies and in 2017/18 a fellow at the Swedish Collegium for Advanced Study in Uppsala. His main fields of research are Greek lyric poetry, ancient epistolography, and literature and culture of Late Antiquity. His publications include numerous articles on ancient Christianity and the monographs Poetische Argumentation: Die Funktion der Gnomik in den Epinikien des Bakchylides (2004), Hellenische Identität in der Spätantike: Pagane Autoren und ihr Unbehagen an der eigenen Zeit (2009) and Johannes Chrysostomos und die Christianisierung der Polis (2019). He has edited three collections of essays, Cityscaping: Constructing and Modelling Images of the City (co-edited with Therese Fuhrer and Felix Mundt, 2014), Spätantike Konzeptionen von Literatur (2015) and Learning Cities in Late Antiquity (2018). He is also editor-in-chief of the journal Philologus.