Δ Τ Τ Π Π Σ spacerheight22 Κ
           
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
                         
 
 

Διάλεξη «Πώς τα επαγγελματικά ενδιαφέροντα των εκπαιδευτικών προβλέπουν τη φιλοδοξία τους να γίνουν διευθυντές;»

Ημερομηνία :
Έναρξη 10/12/2018
Λήξη 10/12/2018
Ώρα 18:00
Τόπος διεξαγωγής :
 Αίθουσα συνεδριάσεων, 4ος όροφος, κεντρικό κτίριο ΑΠΚΥ
Είδος εκδήλωσης :
 Ομιλία
Ηλεκτρονική σελίδα εκδήλωσης :
 
  _self

Σε αντίθεση με άλλα επαγγέλματα, ελάχιστα είναι γνωστά για τους παράγοντες που οδηγούν τους εκπαιδευτικούς να εκφράσουν την επιθυμία ανάληψης ηγετικής θέσης στα σχολεία.Το θέμα “Vocational interests predict teachersaspiration for becoming school principals” πραγματεύεται ο Δρ Georg Krammer, καθηγητής Εμπειρικής Εκπαιδευτικής Έρευνας & Εφαρμοσμένης Ψυχομετρίας στο εξειδικευμένο εκπαιδευτικό Ίδρυμα της Αυστρίας για τις Επιστήμες της Αγωγής University College of Teacher Education Styria, στη διάλεξη που συνδιοργανώνουν το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Επιστήμες της Αγωγής – Κατεύθυνση Εκπαιδευτικής Ηγεσίας και Πολιτικής του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ) και o Κυπριακός Όμιλος Εκπαιδευτικής Διοίκησης (ΚΟΕΔ).
 
Η διάλεξη, η οποία είναι ανοιχτή για το κοινό, θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2018 στις 18:00, στο κεντρικό κτίριο του ΑΠΚΥ (Λεωφ. Γιάννου Κρανιδιώτη 33, 2220 Λατσιά, Λευκωσία). 

Στη σχετική με την οργανωσιακή συμπεριφορά βιβλιογραφία, τα επαγγελματικά ενδιαφέροντα (‘vocational interests’) θεωρούνται καταλληλότεροι δείκτες για την πρόβλεψη επιλογών σταδιοδρομίας απ’ ό,τι τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας (‘personality traits’). Αυτήν ακριβώς την υπόθεση σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς πραγματεύεται στη διάλεξή του ο Georg Krammer, ο οποίος θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα της επταετούς έρευνας και σχετικής με το θέμα μελέτης με τίτλο «TEDCA – Teachers‘ Education, Development and Career in Austria».
 

Abstract διάλεξης

By contrast to many other professions, little is known about individual differences affecting the aspiration for assuming a leadership position in schools. In organizational literature, vocational interests are regarded as stable individual differences, which are often even better suited than personality traits for predicting career choices. Before this backdrop, the role of teachers’ vocational interest for aspiring to stay in their teaching position or to become school principal is studied.

Longitudinal data from the Austrian TEDCA study (https://ius.aau.at/de/forschung-entwicklung/projekte/tedca/) were used. Vocational interests were assessed, at the beginning of teacher education; at the end of their 3rd and 7th year on the job the aspiration for staying a teacher or becoming a school principal were assessed. 1211 participants were recruited. 786 provided their vocational interests, 566 their aspiration after three years on the job, and 438 after seven years on the job. The data were analyzed with path analyses accounting for the longitudinal design and missing data. Results showed that the aspiration for staying a teacher and becoming a school principal were stable over four years. Furthermore, vocational interests could predict the aspirations, even to a higher degree after seven years on the job than after three years. The findings illustrate 1) the importance of personal factors influencing aspirants in assuming leadership positions in schools, and 2) the development of the aspirations.

Βιογραφικό ομιλητή

Professor G. Krammer is a University Professor for Empirical Educational Research and Applied Psychometry at the Institute for Practical Studies and Practice Research at the University of Education Styria. His research interests focus on applicants' faking behavior, prediction of academic achievement, prediction of occupational achievement, teacher education, classroom management scales (LDK), evaluation of life-skills programs (Lions-Quest), effects of mobility programs (Erasmus), arithmetic performance in primary school, neuromyths in education and school leadership.