Sidebar

29
Δευ, Μάι

Το πρόγραμμα εκδηλώσεων από 5 έως 7 Μαΐου 2021 του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ) περιλαμβάνει διαδικτυακές παρουσιάσεις και τηλεδιαλέξεις με ελεύθερη πρόσβαση για το ευρύ κοινό.


Tετάρτη 5 Μαΐου | 19:00

Δημόσια Διαδικτυακή Παρουσίαση «Η Βουλή εκ των έσω»

Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «ΠΝΥΚΑ: Πολιτική Ιστορία, Θεωρία και Πράξη» του ΑΠΚΥ διοργανώνει την Τετάρτη 5 Μαΐου 2021, στις 19:00, δημόσια διαδικτυακή παρουσίαση. Φιλοξενούμενη ομιλήτρια είναι η κυρία Φωτεινή Μπακαδήμα, Βουλευτής του Ελληνικού Κοινοβουλίου και φοιτήτρια του Προγράμματος, η οποία αναπτύσσοντας το θέμα «Η Βουλή εκ των έσω» θα ξεναγήσει το κοινό στα «άδυτα» της λειτουργίας και καθημερινότητας της ελληνικής Βουλής.

Live link: https://bit.ly/3dnsajE


Πέμπτη 6 Μαΐου | 19:00

Τηλεδιάλεξη «Ανιχνεύοντας την Ύστερη Αρχαιότητα σε μια συνοικία στα νότια της Ακρόπολης: η περίπτωση του οικοπέδου Μακρυγιάννη»

Στην τελευταία διάλεξη του 3ου Κύκλου της Σειράς Διαλέξεων για την  Ύστερη Αρχαιότητα με γενικό τίτλο «Όταν ο Κόσμος μας έγινε Χριστιανικός», η Σταματία Ελευθεράτου, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Συλλογών και Εκθέσεων του Μουσείου της Ακρόπολης, θα μιλήσει με θέμα: «Ανιχνεύοντας την Ύστερη Αρχαιότητα σε μια συνοικία στα νότια της Ακρόπολης: η περίπτωση του οικοπέδου Μακρυγιάννη». Τη Σειρά Διαλέξεων διοργάνωσε το Προπτυχιακό Πρόγραμμα «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό» του ΑΠΚΥ.

Live link: https://bit.ly/3qgKCQi

Εγγραφές για πιστοποιητικό συμμετοχής: https://tinyurl.com/3snmfp9r


Παρασκευή 7 Μαΐου | 19:30

Τηλεδιάλεξη: «Τα ρομέικα στην Τουρκία σήμερα ως πεδίο αποτύπωσης των μεθοδολογικών και ιδεολογικών προβλημάτων στη διδασκαλία της ποντιακής»

Μεθοδολογικά και ιδεολογικά ζητήματα στη διδασκαλία της ποντιακής αναλύει η Ιωάννα Σιταρίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, στην ομιλία της με τίτλο «Τα ρομέικα στην Τουρκία σήμερα ως πεδίο αποτύπωσης των μεθοδολογικών και ιδεολογικών προβλημάτων στη διδασκαλία της ποντιακής». Η διάλεξη εντάσσεται στον 2ο Κύκλο τηλεδιαλέξεων «Γλώσσα, Λογοτεχνία, Γραμματισμοί», τον οποίο διοργανώνει το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» του ΑΠΚΥ την Παρασκευή 7 Μαΐου 2021, στις 19:30.

Live link: https://tinyurl.com/w83nj23j

Εγγραφές για πιστοποιητικό συμμετοχής: https://cutt.ly/TvaKHw8

 

 

 «Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει τη δική της φιλοσοφία»

Συνέντευξη του Πρύτανη του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, Καθηγητή Πέτρου Πασιαρδή, στην εφημερίδα «Αλήθεια» και στον δημοσιογράφο Γιώργο Μούσα

[σε pdf στο τεύχος 01/05/2021]

 

  • Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου είναι το μοναδικό πανεπιστήμιο της χώρας με εξειδίκευση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ποια ανάγκη ώθησε στη δημιουργία του;

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ) είναι δημόσιο πανεπιστήμιο και το μοναδικό στη χώρα που προσφέρει σπουδές αποκλειστικά εξ αποστάσεως. Με σύγχρονες υποδομές τηλεκπαίδευσης, πολυετή εξειδίκευση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και ευρύ φάσμα κλάδων σπουδών, προσφέρει την πολύτιμη ευκαιρία σε κάθε ενδιαφερόμενο να σπουδάσει από τον προσωπικό του χρόνο, στον δικό του χρόνο, χωρίς περιορισμούς.

Με την ίδρυσή του, το 2002, και με την έναρξη της ακαδημαϊκής λειτουργίας του, το 2006, το ΑΠΚΥ άνοιξε νέους ορίζοντες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν ήταν κάτι καινούργιο στην υπόλοιπη Ευρώπη, στην Κύπρο, όμως, ήταν μια νέα συνθήκη. Με την πάροδο των χρόνων, το ΑΠΚΥ πέτυχε να καταξιωθεί και να έχει μια έντονη παρουσία στο επιστημονικό γίγνεσθαι ως ένα σύγχρονο και καινοτόμο πανεπιστήμιο και να είναι σήμερα μια αξιόπιστη επιλογή για σπουδές.

Πλέον, λόγω της υγειονομικής κρίσης, η Πολιτεία και η κοινωνία αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, που για εμάς στο ΑΠΚΥ δεν ήταν λύση ανάγκης, αλλά η ίδια η φύση μας. Αναπτύσσουμε (με νέες μεθόδους διδασκαλίας) και υποστηρίζουμε (με την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική πράξη) την εξ αποστάσεως εκπαίδευση τα τελευταία 15 χρόνια. Τα πλεονεκτήματά της και η ευελιξία που προσφέρει σε ένα ευρύ φάσμα ενηλίκων, κυρίως, εκπαιδευομένων την καθιστούν πιο χρήσιμη, χρηστική και αναγκαία από ποτέ.

 

  • Ποια προγράμματα σπουδών προσφέρει το ΑΠΚΥ;

Η εκπαιδευτική πολιτική του ΑΠΚΥ και οι επιλογές μας για τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών προκύπτει μέσα από την αξιολόγηση των διεθνών επιστημονικών τάσεων, των αναγκών της σύγχρονης αγοράς εργασίας και κοινωνίας και την απαίτηση για (επανα)εξειδίκευση και διά βίου μάθηση. Οι τρεις Σχολές -Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών, Θετικών & Εφαρμοσμένων Επιστημών, Οικονομικών Επιστημών & Διοίκησης- οργανώνουν υψηλής ποιότητας προγράμματα σπουδών σε όλα τα επίπεδα, σε παραδοσιακά/κλασικά αντικείμενα και σε πεδία αιχμής, με άμεσο αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.

Για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, το ΑΠΚΥ προσφέρει 4 Προπτυχιακά Προγράμματα και 21 Μεταπτυχιακά (τα 3 στην αγγλική γλώσσα), καθώς και 17 ερευνητικές περιοχές για την εκπόνηση διδακτορικής έρευνας. Στο πλαίσιο προώθησης της διά βίου μάθησης προσφέρονται περισσότερες από 300 Θεματικές Ενότητες (μαθήματα) ως ανεξάρτητες-αυτοτελείς, τις οποίες μπορεί ο καθένας να παρακολουθήσει χωρίς να εγγραφεί συνολικά σε ένα πρόγραμμα σπουδών. Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις 25 Μαΐου 2021 μέσω του www.ouc.ac.cy

 

  • Ποιο είναι το προφίλ των φοιτητών του Πανεπιστημίου;

Κατά το τρέχον ακαδημαϊκό έτος στο ΑΠΚΥ σπουδάζουν περίπου 3.000 φοιτητές, στη συντριπτική πλειοψηφία τους στην Κύπρο (46,5%) και στην Ελλάδα (47,5%). Βέβαια, λόγω της εξ αποστάσεως μεθοδολογίας, το ΑΠΚΥ δεν έχει σύνορα και έχει φοιτητές και παρουσία σε περισσότερες από 50 τρίτες χώρες. Στο ΑΠΚΥ δεν θα συναντήσετε τη φοιτητική κοινότητα των συμβατικών πανεπιστημίων, αλλά άτομα όλων των ηλικιών, από νέα παιδιά ως ώριμους ενήλικες, οικογενειάρχες, άτομα με ειδικές ανάγκες, εργαζομένους, συχνά σε κρίσιμη προσπάθεια ανέλιξης ή στροφής στην καριέρα τους.

 

  • Ποια είναι η ισοτιμία του τίτλου σπουδών που κατέχει ένας απόφοιτος του ΑΠΚΥ σε σύγκριση με άλλα εγχώρια και διεθνή πανεπιστήμια;

Ήδη το ΑΠΚΥ μετρά 7.363 απόφοιτους. Ως δημόσιο Πανεπιστήμιο, είναι ισότιμο με όλα τα αναγνωρισμένα πανεπιστήμια διεθνώς, ανεξάρτητα από τη διδακτική μεθοδολογία τους. Σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, οι τίτλοι σπουδών που απονέμει αναγνωρίζονται από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., σύμφωνα με τα κριτήρια και τις διαδικασίες του. Αξίζει δε να σημειώσω ότι το Πανεπιστήμιό μας περνά από τις ίδιες διαδικασίες αξιολόγησης και πιστοποίησης του Φορέα ΔΙ.Π.Α.Ε. όπως και όλα τα υπόλοιπα εγχώρια πανεπιστήμια.

 

  • Με ποιο τρόπο εφαρμόζεται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου;

Το ΑΠΚΥ αξιοποιεί πλήρως τις νέες τεχνολογίες στις εκπαιδευτικές διαδικασίες, εξελίσσει τη μεθοδολογία και τις υποδομές του και καλύπτει τις μεταβαλλόμενες ανάγκες της σύγχρονης εκπαίδευσης. Μέσω της υπερσύγχρονης Πλατφόρμας Τηλεκπαίδευσης που έχει αναπτύξει, δημιουργεί ένα σύγχρονο, ασφαλές και ολοκληρωμένο περιβάλλον μάθησης, το οποίο προσομοιώνει τις παραδοσιακές αίθουσες και συνθήκες διδασκαλίας. Σ’ αυτό το ψηφιακό περιβάλλον, έγκριτοι ακαδημαϊκοί, καθηγητές-σύμβουλοι, υποστηρίζουν τις μαθησιακές διαδικασίες με τηλεδιαλέξεις και συμβουλευτικές συναντήσεις και καθοδηγούν και αλληλεπιδρούν με τους φοιτητές μας, οι οποίοι έχουν στη διάθεσή τους πολυμεσικό εκπαιδευτικό υλικό που τους παρέχεται για τις σπουδές τους. Ενδεικτική της πρωτοπορίας και καινοτομίας του ΑΠΚΥ στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι η βράβευσή του με χρυσά βραβεία στα Cyprus Education Leaders Awards το 2019 και το 2020.

 

  • Το ξέσπασμα της πανδημίας στην Κύπρο έχει δημιουργήσει νέες προκλήσεις για το ΑΠΚΥ;

H πανδημία προκάλεσε μία απρόβλεπτων διαστάσεων παγκόσμια κρίση, σίγουρα όχι μόνο υγειονομική, με σημαντικές επιπτώσεις στο οικονομικό, πολιτιστικό και κοινωνικό γίγνεσθαι. Στον τομέα της εκπαίδευσης δεν άφησε περιθώρια αντίδρασης, αλλά προκάλεσε τη ‘βίαιη’ προσαρμογή όλων των συστημάτων και των ιδρυμάτων, σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης, στη νέα πραγματικότητα της καθολικής εξ αποστάσεως διδασκαλίας, μάθησης και τηλεργασίας.

Στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, βέβαια, μιλάμε για “business as usual”! Δεν έχει αλλάξει κάτι επί της ουσίας στην ακαδημαϊκή και διοικητική οργάνωσή μας. Αντίθετα, θα έλεγα, ότι η κρίση ανέδειξε την εξειδίκευση και πρωτοπορία του ΑΠΚΥ και την ετοιμότητά του να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της εποχής και στις τρέχουσες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. Στο ΑΠΚΥ ήμασταν μπροστά από τις εξελίξεις όταν αποφασιζόταν η ενσωμάτωση τεχνολογιών/εργαλείων τηλεκπαίδευσης στα σχολεία και στα πανεπιστήμια και καθόλη τη διάρκεια της κρίσης συνεχίζουμε απρόσκοπτα τις εκπαιδευτικές διεργασίες προσφέροντας την ίδια ποιοτική εμπειρία στους φοιτητές μας.

Σίγουρα η τρέχουσα πανδημία είναι καταλύτης για την ψηφιακή αναδιοργάνωση της εκπαίδευσης και ευκαιρία για την εφαρμογή τολμηρών μεταρρυθμίσεων. Στόχος του ΑΠΚΥ είναι να συνεχίσει να επενδύσει στην αριστεία και στη συνεχή βελτίωση της λειτουργίας του, σε νέους κλάδους σπουδών, στην αναβάθμιση των υποδομών τηλεκπαίδευσης, αλλά και στην εξωστρέφεια και διεθνοποίησή του, ώστε να εξελιχθεί στο Εdupreneurial πανεπιστήμιο που χρειάζεται η κοινωνία μας στον 21ο αιώνα.

 

  • Πώς σχολιάζετε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση όπως εφαρμόστηκε σε σχολεία και πανεπιστήμια λόγω της πανδημίας; Υπήρξε κάποια συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας για την οργάνωση και εφαρμογή της;

Κατά την άποψή μου η Κύπρος δεν ήταν έτοιμη για τις επιπτώσεις που ακολούθησαν μιας τέτοιας πανδημίας σε ό,τι αφορά στην εκπαίδευση και στην εργασία. Δεν είχαμε ίσως ποτέ, ως τώρα, συνειδητοποιήσει την αναγκαιότητα και χρηστικότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Επομένως, δεν υπήρχαν κατάλληλοι σχεδιασμοί και υποδομές, ούτε αποτελεσματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης με τη χρήση των τεχνολογιών στην εκπαιδευτική πράξη.

Πιαστήκαμε εξαπίνης και αναγκαστήκαμε να προσαρμοστούμε, βιαστικά σίγουρα, στα νέα δεδομένα. Ακόμα και σήμερα, 1–1.5 χρόνο από την έναρξη της πανδημίας, δεν βλέπουμε στα σχολεία και στα πανεπιστήμια να εφαρμόζεται οργανωμένα και συστηματικά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Χρειάζεται και τρόπος και χρόνος. Δεν αρκεί, π.χ. η απλή ανάρτηση μιας παρουσίασης σε μια πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ειδικά των ενηλίκων εκπαιδευομένων, εδράζεται σε μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία και σε διαφορετικές αρχές μάθησης. Το πλέον ουσιώδες είναι η ίδια η εμπλοκή του διδακτικού προσωπικού και των εκπαιδευομένων (μαθητές/φοιτητές) και η ενεργοποίησή τους στη μαθησιακή διαδικασία. Αλλά και το εκπαιδευτικό υλικό πρέπει να είναι κατάλληλα διαμορφωμένο, για να επιτρέπει την επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων, και διαδραστικό, για να αναπτύσσουν οι εκπαιδευόμενοι δεξιότητες και όχι μόνο στείρα γνώση. Ο ρόλος δε του εκπαιδευτικού είναι εξόχως σημαντικός. Χρειάζεται η αποτελεσματική επιμόρφωσή του, ώστε να χειρίζεται σωστά την τεχνολογία, να σχεδιάζει πολύμορφη μαθησιακή εμπειρία, να παρέχει κατάλληλη ανατροφοδότηση, να εμψυχώνει και να υποστηρίζει αποτελεσματικά τους εξ αποστάσεως μαθητές/φοιτητές του. Τα σχολεία μας χρειάζονται και καλά καταρτισμένους διευθυντές, τους οποίους, όμως, δεν έχουμε διότι η Πολιτεία δεν προσφέρει κατάλληλη εκπαίδευση ώστε να ηγείται κάποιος αποτελεσματικά ενός σύγχρονου σχολείου. Στη ‘νέα’ εκπαιδευτική πολιτική μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά το ΑΠΚΥ και είναι πάντα στη διάθεση της Πολιτείας για κάθε υποστήριξη στην εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες, και στην κατάλληλη προετοιμασία των σύγχρονων ηγετών των σχολείων μας.

 

  • Κύριε Πρύτανη, γιατί να επιλέξει ένας υποψήφιος φοιτητής το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου;

Το ΑΠΚΥ, λόγω της εξειδίκευσής του στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, θα επιλέξουν όσοι επιδιώκουν ευελιξία στις σπουδές τους, εργαζόμενοι που στοχεύουν σε επαγγελματική ανέλιξη, άνεργοι που επιδιώκουν με έναν τίτλο σπουδών την ένταξή τους στην αγορά εργασίας, άτομα κάθε ηλικίας και οικογενειακού προφίλ που επιζητούν ποιοτική τριτοβάθμια εκπαίδευση στον ελεύθερο χρόνο που μπορούν να διαθέσουν λόγω των υποχρεώσεών τους. Στο ΑΠΚΥ, ο κάθε φοιτητής είναι σίγουρος ότι θα έχει μια ευέλικτη και ποιοτική μαθησιακή εμπειρία, εφάμιλλη αν όχι και καλύτερη, από τη συμβατική εκπαίδευση. Το Πανεπιστήμιό μας έχει προσιτά δίδακτρα, μπλουτίζει διαρκώς τα γνωστικά αντικείμενα που θεραπεύει και προσφέρει εύρος προγραμμάτων σπουδών, τα οποία παρέχουν πολύπλευρη ακαδημαϊκή γνώση, καλλιεργούν επαγγελματικά αξιοποιήσιμες δεξιότητες και έχουν άμεσο αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. Για όλους αυτούς τους λόγους η αξία του τίτλου σπουδών από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου είναι δεδομένη.

 

 

 

Κυκλοφόρησε με τίτλο «Affect and the Rise of Right-Wing Populism: Pedagogies for the Renewal of Democratic Education» το νέο βιβλίο του Δρα Μιχαλίνου Ζεμπύλα, Καθηγητή Θεωρίας της Παιδείας και Αναλυτικών Προγραμμάτων στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Επιστήμες της Αγωγής» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ). Το βιβλίο, το οποίο εξέδωσε ο οίκος Cambridge University Press, αποτελεί μια καίρια συμβολή στο φαινόμενο της ανόδου του δεξιού λαϊκισμού που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια και των επιπτώσεων του στις προοπτικές της δημοκρατικής εκπαίδευσης.

Ο συγγραφέας, υπό το πρίσμα της θεωρίας των συναισθημάτων («affect theory») στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες, επιχειρεί, με τη χρήση παραδειγμάτων, να εξηγήσει τον ρόλο των συναισθημάτων στην ερμηνεία, άνοδο και αναπαραγωγή του δεξιού λαϊκισμού. Προτείνει, παράλληλα, δημιουργικούς τρόπους και νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις για μια εκπαιδευτική στρατηγική, η οποία με την αξιοποίηση των συναισθηματικών εμπειριών θα αντιστρατεύεται αυτή την τάση και θα ενισχύει τη δημοκρατική εκπαίδευση. 

Το συγγραφικό αυτό πόνημα αποτελεί ένα εξαιρετικό βοήθημα για ακαδημαϊκούς, ερευνητές και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στα πεδία της εκπαίδευσης, της φιλοσοφίας, της κοινωνιολογίας και των πολιτικών επιστημών.

 

 

zembylas book rise

Τεχνητή Νοημοσύνη και Υπηρεσίες Υγείας: Ο ρόλος της Βιοηθικής και της Ιατρικής Ηθικής

 

του Δρα Κορμά Παναγιώτη

Ορθοπεδικός χειρουργός, Διδάσκων Φιλοσοφίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Διδάσκων του Μεταπτυχιακού προγράμματος «Βιοηθική – Ιατρική Ηθική» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου


Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) αποτελεί μια νέα πραγματικότητα στην επιστήμη και στην τεχνολογία που διαδραματίζει όλο και σημαντικότερο ρόλο στη σύγχρονη κοινωνία. Στον τομέα της υγείας, συστήματα ΤΝ υπόσχονται βελτίωση της διαγνωστικής και προγνωστικής ικανότητας των γιατρών μέσα από την εκτίμηση κινδύνου για κάθε μεμονωμένο ασθενή, βασισμένη σε πολύπλοκα και τεράστια σε όγκο δεδομένα, πρακτικά αδύνατο να αναλυθούν από τον ανθρώπινο εγκέφαλο.

Τα κλινικά αυτά δεδομένα ολοένα και αυξανόμενα συλλέγονται ψηφιακά, γεγονός που τα καθιστά διαθέσιμα να τροφοδοτούν αλγορίθμους ΤΝ. Οι υποστηρικτές της ΤΝ διαφημίζουν την εφαρμογή της τόσο σε ατομικό (π.χ. κλινικό γιατρό), όσο και σε θεσμικό επίπεδο (π.χ. νοσοκομείο), για τη βελτίωση της λήψης αποφάσεων, αλλά και για τον περιορισμό των αναποτελεσματικών διεργασιών και των ήδη υπαρχουσών ανισοτήτων. Μάλιστα υπογραμμίζουν «τρωτά» των κλινικών γιατρών, όπως τα λάθη που γίνονται στη διάγνωση ή τα παρατηρούμενα φαινόμενα γνωστικής μεροληψίας.

Παρά τα πολλαπλά οφέλη, η εισαγωγή συστημάτων ΤΝ συνοδεύεται από σοβαρά ηθικά ζητήματα. Η κατάσταση επείγοντος κάτω από την οποία οι νέες τεχνολογίες χρησιμοποιήθηκαν κατά την πανδημία covid-19, για παράδειγμα, εγείρει ηθικά ζητήματα που αφορούν τις ατομικές και πολιτικές ελευθερίες, την ισότητα και την αυτονομία. Ψηφιακά δεδομένα από εφαρμογές κινητών τηλεφώνων, συνδέσεις Bluetooth, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, wearables, κ.λπ. χρησιμοποιήθηκαν ώστε να τροφοδοτήσουν έξυπνα συστήματα και να ιχνηλατηθούν οι επαφές με πιθανά κρούσματα, να παρακολουθηθούν τα συμπτώματα, να ελεγχθεί η τήρηση της καραντίνας και να μοντελοποιηθεί η ροή εξάπλωσης του ιού. Αυτό ενδέχεται προσωρινά να στερήσει τους πολίτες από δικαιώματά τους χωρίς καμία εγγύηση ότι αυτά θα αποκατασταθούν με την επάνοδο της κανονικότητας.

Στα θετικά προσμετράται το γεγονός ότι η ταχύτητα των αλγοριθμικών αποφάσεων υπερβαίνει κατά πολύ τις δυνατότητες του ανθρώπινου εγκεφάλου και άρα επιτρέπει τη δημιουργία συστημάτων ικανών για αυτόνομη λήψη αποφάσεων, όπως τα διαγνωστικά συστήματα διαβητικής αμφιβληστροειδοπάθειας, τα οποία δεν απαιτούν ανθρώπινη παρέμβαση. Η δυνατότητα χρήσης τέτοιων συστημάτων υπόσχεται μεγαλύτερη ακρίβεια στη διάγνωση, χαμηλότερο κόστος και βελτιωμένη πρόσβαση των ασθενών σε υπηρεσίες υγείας. Οι ηθικές προκλήσεις, ωστόσο, παραμένουν.

Τα συστήματα ΤΝ βασίζονται στη μηχανική μάθηση και στον σχεδιασμό νευρωνικών δικτύων: ένα αρχικό σετ ‘‘κόμβων’’ καταχωρήσεων συνδέεται με ενδιάμεσα σετ που καλούνται κρυφά επίπεδα (λειτουργούν όπως οι διασυνδεδεμένοι νευρώνες στον εγκέφαλο), και κάθε κόμβος συνδέεται με ένα παραγόμενο αποτέλεσμα. Καθώς οι διαμορφώσεις γίνονται ολοένα και πιο προηγμένες και τα διαθέσιμα δεδομένα περισσότερα, ο αλγόριθμος αναλύει σε υπο-βήματα (που δεν είναι κατανοητά στον άνθρωπο) τα ενδιάμεσα βήματα, που θα ήταν πρακτικά αδύνατο να ιχνηλατηθούν, ακόμη και από ειδικούς. Υπ’ αυτή την έννοια, η μέγιστη δυνατή ακρίβεια καθιστά δυσχερέστερη τη διαφάνεια.

Επιπλέον, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, οι αλγόριθμοι λαμβάνουν δίπλωμα ευρεσιτεχνίας μόνον εάν τα βήματα που ακολουθούν αποτελούν μέρος ενός φυσικού μηχανισμού. Αυτό ενισχύει την ασάφεια, καθώς οι δημιουργοί και οι εταιρείες διστάζουν να αποκαλύψουν λεπτομέρειες για τον σχεδιασμό των αλγορίθμων, ώστε να μην αντιγραφούν αυτοί από πιθανούς ανταγωνιστές.

Η ΤΝ έχει μεν τη δυνατότητα να περιορίσει τις αβελτηρίες των συστημάτων υγείας, ελαχιστοποιώντας τα ανθρώπινα σφάλματα και μετριάζοντας τη μεροληψία, ωστόσο είναι ευπαθής σε αλγοριθμικές μεροληψίες που παγιώνουν και ενισχύουν τις υπάρχουσες ανισότητες. H κυρίαρχη ανησυχία είναι ότι οι αλγόριθμοι σχεδιάζονται από ανθρώπους, οι οποίοι είναι επιρρεπείς στο σφάλμα και δεσμεύονται από προσωπικές αξίες και εγγενείς προκαταλήψεις. Επιπλέον, τα υφιστάμενα μοτίβα ανισοτήτων, π.χ. η περιορισμένη πρόσβαση των μειονοτήτων σε υπηρεσίες υγείας, διαπερνούν τα συστήματα TN, και έτσι προκαταλήψεις εδραιώνονται. Ως αποτέλεσμα αυτού, τα μοντέλα ΤΝ ενδέχεται να είναι δυσανάλογα επιβλαβή, επειδή θα προβλέπουν χαμηλή ανταπόκριση σε θεραπείες ή υψηλότερη θνησιμότητα σε ομάδες που δεν αντιπροσωπεύονται επαρκώς στα υφιστάμενα δεδομένα. Για παράδειγμα, μέρος του γενικού πληθυσμού δεν χρησιμοποιεί smartphone ή έξυπνες εφαρμογές, από τα οποία τροφοδοτούνται τα συστήματα ΤΝ.

Η έλλειψη διαφάνειας, ειδικά σε αυτοεκπαιδευόμενα μοντέλα μηχανικής μάθησης, δημιουργεί, ακόμη, ερωτήματα σχετικά με το ποιος ευθύνεται για μια κακή διάγνωση. Σε θεσμικό επίπεδο, οι επιπτώσεις των αλγορίθμων μηχανικής μάθησης στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων γίνονται ακόμη πιο εμφανείς. Σκεφτείτε το εξής σενάριο: όταν ένας αλγόριθμος αποδεικνύεται ελαττωματικός και συστηματικά προτείνει λανθασμένες θεραπείες εξαιτίας κακής μεθοδολογίας ή περιορισμένου αριθμού δείγματος εκπαίδευσης του μοντέλου, ο οργανισμός υγειονομικής περίθαλψης πιέζει να ακολουθηθούν οι προτάσεις του συστήματος και ο κλινικός γιατρός είναι εκείνος που τελικά οφείλει να αποφασίσει, έχει ευθύνη η εταιρεία που δημιούργησε τον αλγόριθμο; Σε περιπτώσεις όπως αυτή, καθένα από τα εμπλεκόμενα μέρη έχει συμβάλει στην «ιατρική κακοποίηση», κανένα, όμως, από αυτά δεν ευθύνεται πλήρως. Αποφάσεις που βασίζονται σε φτωχά μοντέλα μπορεί να κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο, π.χ. να καθορίσουν ποιος θα έχει πρόσβαση σε αναπνευστήρα. Τα συστήματα ΤΝ δεν είναι ηθικά πρόσωπα, συνεπώς η νέα εποχή στις υπηρεσίες υγείας ίσως απαιτεί μοντέλα συλλογικής ευθύνης.

Εν τέλει, η εισαγωγή της ΤΝ στις υπηρεσίας υγείας πρέπει να γίνει με προσεκτικά και συνετά βήματα, και μόνον κατόπιν εκτενούς συζήτησης στο πλαίσιο τόσο της Βιοηθικής, όσο και της Ιατρικής Ηθικής.

 


Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου δέχεται αιτήσεις εισαγωγής για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 ως τις 25 Μαΐου 2021 στο www.ouc.ac.cy

 

 

 Banner TNBioethics 1200x627 ΒΙΗ


  

 

 

Με νέα δομή και με πιστοποίηση από τον Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙ.ΠΑ.Ε.), το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών «Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση», το οποίο προσφέρει εξ αποστάσεως το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ), προσφέρει θεωρητικές γνώσεις και πρακτικές δεξιότητες στη γενική εκπαίδευση ενηλίκων και στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Το αναδιαρθρωμένο Πρόγραμμα θα προσφέρεται από το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 με 90 μονάδες ECTS και ένας σπουδαστής σε πλήρη φοίτηση μπορεί να το ολοκληρώσει σε 1,5 ακαδημαϊκά έτη.

Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα απευθύνεται σε όλους, όσοι ενδιαφέρονται για την εισδοχή και πρόσληψή τους στην εκπαίδευση ή για την εξέλιξη της ήδη υπάρχουσας καριέρας τους στο πεδίο της εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων. Ενδιαφέρει, επίσης, εκπαιδευτές, ερευνητές, σχεδιαστές, διοργανωτές ή αξιολογητές προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης, αλλά και (εν δυνάμει) υπευθύνους χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής σε κυβερνητικούς φορείς και εγχώριους και διεθνείς οργανισμούς. Το Πρόγραμμα και το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου έχουν εγκαθιδρύσει στρατηγικές συνεργασίες προς όφελος των φοιτητών και των αποφοίτων με πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, το Πανεπιστήμιο της Μάλτας, το Πανεπιστήμιο του Τάλλιν και το Πανεπιστήμιο του Maynooth, καθώς και με την ESREA (European Society for the Research in the Education of Adults) και ειδικότερα το δίκτυό της για τον Εκπαιδευτή Ενηλίκων - Research Network on Adult Educators, Trainers and their Professional Development (ReNAdET).


Προωθητικό Έντυπο


Αιτήσεις εισδοχής στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών «Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση», αλλά και σε όλα τα προγράμματα σπουδών που προσφέρει το ΑΠΚΥ για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, υποβάλλονται διαδικτυακά στο www.ouc.ac.cy έως τις 25 Μαΐου 2021.

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, με εμπειρία και εξειδίκευση 15ετίας αποκλειστικά στην ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, προσφέρει ποιοτικά και σύγχρονα προγράμματα σπουδών σε εύρος επιστημονικών αντικειμένων, με προσιτά δίδακτρα, που οδηγούν σε αναγνωρισμένους τίτλους σπουδών με άμεσο αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.

 

 

OUC SocialMedia 0111

 
 

 

 

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Νέμεσις ή λύτρωση;

 

του Καθηγητή Γιάννη Βογιατζάκη,

Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Διαχείριση και Προστασία Περιβάλλοντος»

Διευθυντή του Εργαστηρίου Διαχείρισης Χερσαίων Οικοσυστημάτων, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Επισκέπτη Καθηγητή στο Università di Milano-Bicocca


Η συνήθης, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, αντιμετώπιση/στάση τόσο από την Πολιτεία όσο και από τα συμβατικά  Πανεπιστήμια προς την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, μέχρι και το πολύ πρόσφατο παρελθόν, ήταν η έμμεση ή άμεση απαξίωση αυτής και των εκπροσώπων της. Μέχρι που φτάσαμε στο 2020 και στην πανδημία του νέου κορονοϊού. Ξαφνικά ο όρος «εξ αποστάσεως» μπήκε για τα καλά στην καθημερινότητά μας, από ανάγκη και όχι από επιλογή, δημιουργώντας ενθουσιασμό, νέες ιδέες, αλλά και σύγχυση, απογοήτευση, γκρίνιες.

Η πανδημία δημιούργησε νέα δεδομένα σε όλους τους τομείς και η εκπαίδευση δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Τα παρακάτω αποτελούν προσωπικές μου εμπειρίες/διαπιστώσεις από την πλευρά του πανεπιστημιακού δασκάλου (και του γονιού), σε δύο χώρες (Κύπρος και Ιταλία), οι οποίες, όπως πολλές άλλες, ακολουθώντας τα σημάδια των καιρών «αναγκάστηκαν» να υιοθετήσουν  σε ευρεία κλίμακα πρακτικές και μεθόδους για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Την πρότερη δυσπιστία διαδέχτηκε η «επιταγή» προσαρμογής σε μία νέα (απρόβλεπτη) πραγματικότητα μέσα σε λίγες εβδομάδες.

Ξαφνικά συνάδελφοι και φίλοι συμβατικών Πανεπιστημίων διαπίστωσαν ότι το να προετοιμάσεις ένα μάθημα  εξ αποστάσεως δεν σημαίνει αναρτώ μια διάλεξη σε μορφή powepoint σε κάποια πλατφόρμα, την οποία απλά θα αναγνώσω στους φοιτητές. Και αν αυτό πράττουν και θα συνεχίσουν αυτή την πρακτική και το τρέχον εξάμηνο, τους παροτρύνω να το ξανασκεφτούν. Δεν είναι αυτό η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Και να πάμε κι ένα βήμα παραπέρα. Μεγάλα ακροατήρια και εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν συμβαδίζουν ή μήπως ακριβώς το αντίθετο; Ένα καλό παράδειγμα αποτελούν τα λεγόμενα MOOCs, τα μαζικά ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα, τα οποία προσφέρονται και αναγνωρίζονται, από κάποια από τα καλύτερα Πανεπιστήμια στον κόσμο. Προφανώς μπορείς να δώσεις μία διάλεξη σ’ ένα κοινό των 100+ ατόμων, όπως θα έκανες σ’ ένα αμφιθέατρο. Η διαφορά είναι ότι στην εξ αποστάσεως υπάρχουν διαφορετικοί κανόνες/μέθοδοι εμπλοκής με τους φοιτητές.

Για τις θετικές επιστήμες, αυτό που έδειξε η πανδημία είναι ότι δεν είμαστε αναγκασμένοι να αναβάλουμε το εργαστηριακό μάθημα μέχρι ο δείκτης R να πέσει σε επιτρεπτά επιδημιολογικά επίπεδα «…διότι ούτως ή άλλως δεν μπορώ να κάνω εργαστήρια εξ αποστάσεως». Αυτό ίσως ισχύει για κάποια αντικείμενα, αλλά η γενίκευση εν έτει 2021 είναι μύθος μια και τα μέσα και οι τεχνολογίες υπάρχουν για να συνεχιστεί απρόσκοπτα και σε υψηλό επίπεδο η διδασκαλία, ακόμα και σε εργαστηριακά μαθήματα. Υπάρχουν ανοικτά Πανεπιστήμια ανά τον κόσμο που αξιοποιούν τις τεχνολογικές δυνατότητες στην εκπαιδευτική πράξη εδώ και χρόνια και ναι, το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου είναι ένα από αυτά. Προφανώς χρειάζονται κατάλληλες υποδομές, αλλά και συνειδητοποιημένοι φοιτητές, οι οποίοι θα γίνουν συνυπεύθυνοι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το τελευταίο ίσχυε ανέκαθεν και γίνεται όλο και πιο προφανές με την παραδοχή ότι η «καθέδρας» διδασκαλία είναι πλέον αναχρονιστική.

Τι γίνεται, όμως, στα σχολεία, όπου ως γνωστό «η εκπαίδευση είναι λειτούργημα»; Οι  λειτουργοί της εκπαιδευτικής κοινότητας χωρίσθηκαν σε τρεις ομάδες: τους  απροετοίμαστους (οι οποίοι κατανόησαν όμως την αναγκαιότητα προσαρμογής), τους αδιάφορους και τους απρόθυμους. Αυτές οι κατηγορίες θα πει κάποιος προϋπήρχαν, αλλά κάποιες κατηγορίες είναι πιο επιζήμιες από άλλες. Είναι άλλωστε ευκολότερο να αποκτήσεις δεξιότητες από το να αλλάξεις στάσεις.

Και τι γίνεται στο σχολείο όταν η σύνδεση στο internet είναι πολύ πιο αργή από την σύνδεση στο σπίτι; Ή όταν η σύνδεση είναι ικανοποιητική, αλλά οι υπολογιστές είναι απαρχαιωμένοι σε σχέση με τους διαθέσιμους στα σπίτια των μαθητών; Μια πρόσφατη έρευνα στην Κύπρο έδειξε ότι το 60% των γονιών δεν είναι ικανοποιημένοι με την τηλεκπαίδευση στα σχολεία. Ποια δικαιολογία υπάρχει και πώς μπορούν να πειστούν οι γονείς,  όταν ένα χρόνο μετά είσαι, στο θέμα της ενσωμάτωσης των τεχνολογιών στην εκπαίδευση, στο ίδιο σημείο, όπως ήσουν ένα χρόνο πριν;

Η εικονική τάξη δεν παύει να είναι μια τάξη, όπως οι συμβατικές, με κοινά χαρακτηριστικά, αλλά και σημαντικές διαφορές.  Όπως θέτεις κανόνες συμπεριφοράς στην τάξη, πρέπει να θέσεις κανόνες συμπεριφοράς και στην εικονική τάξη. Τα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα/πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται (Teams, Zoom, Webex, Blackboard Collaborate, κ.λπ.) δίνουν τη δυνατότητα «ελέγχου» της τάξης (κάμερες, μικρόφωνο, συνομιλία/chat) όχι ως οργουελιανός «Μεγάλος Αδελφός», αλλά περισσότερο ως μέσο διατήρησης στοιχειώδους ‘τάξης’ στην τάξη. Είναι εκπαιδευτικά ορθό να εμπλέξεις στη διαδικασία τους μαθητές δίνοντάς τους τη δυνατότητα συμμετοχής, αλλά το θέμα είναι πώς το κάνεις. Όταν ζητήσεις από όλα τα παιδιά μιας τάξης δευτέρας δημοτικού (25 τον αριθμό) να σου πουν τον πίνακα του 4 (προπαίδεια), μέχρι να φτάσεις στο τελευταίο παιδί, το 23ο θα έχει αρχίσει να ζωγραφίζει, το 24ο θα έχει αρχίσει να παίζει παιγνίδια στον υπολογιστή και το 25ο (ο γιος μου) θα έχει τρυπήσει με το μολύβι την μπλούζα του από τη βαρεμάρα.

Το διαδραστικό μάθημα είναι τέχνη και γίνεται πιο δύσκολο όσο η ηλικία των συμμετεχόντων είναι μικρότερη. Και ναι μεν, η διαδραστικότητα δεν είναι το μόνο όπλο της εξ αποστάσεως, αλλά είναι το κύριο μέσο για να αναστρέψεις την τάξη και να «ανατρέψεις» την «καθέδρας» διδασκαλία. Η εξ αποστάσεως χρειάζεται μια στοιχειώδη επιμόρφωση σε μεθοδολογίες και πρακτικές τηλεκπαίδευσης, κυρίως των εκπαιδευτικών, πέραν από την εξοικείωση με την τεχνολογία και τα έξυπνα κινητά. Εκτείνεται στη μαεστρία της μη συμβατικής διδασκαλίας για την ενθάρρυνση συμμετοχής του ακροατηρίου (μαθητές ή φοιτητές), το οποίο δεν είναι φυσικά παρόν. Το τελευταίο, όπως όλοι μας έχουμε διαπιστώσει ένα χρόνο μετά, είναι το δυσκολότερο κομμάτι, δηλαδή η ουσιαστική επικοινωνία εκπαιδευτή-εκπαιδευόμενου κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι όπως η συμβατική διδασκαλία, είναι διακριτή, δεν διεκδικεί να υποκαταστήσει τη συμβατική, διεκδικεί τη δική της θέση και δεν αποτελεί εκπαιδευτικό παρία, αλλά ισότιμο πυλώνα της εκπαίδευσης. Η πανδημία ήρθε «απλά» να μας το υπενθυμίσει. Βέβαια, αυτό δεν μπορεί να γίνει όσο απαξιώνεται και όσο δεν υπάρχει επιμόρφωση (τεχνικής και εκπαιδευτικής φύσεως). Και αν μετά το τέλος της πανδημίας παραγκωνιστεί (ξανά). Αντί επιλόγου ας μου επιτραπούν τρεις παραινέσεις με καθαρά Κυπριακό άρωμα.

Προς τους ιθύνοντες

Υπάρχει ένα κρατικό Πανεπιστήμιο στην Κύπρο, το οποίο δια νόμου έχει ιδρυθεί από την Πολιτεία για να προάγει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με συλλογική εμπειρία 15 ετών. Συμβουλευτείτε το και κυρίως στηρίξτε το.

Προς τα συμβατικά ΑΕΙ

Υπάρχει ένα εξ αποστάσεως Πανεπιστήμιο στην Κύπρο, το οποίο  για το μέγεθός του και τον (επί σειρά ετών) πενιχρό του προϋπολογισμό έχει πολυσχιδές και (διεθνές) αξιόλογο έργο να επιδείξει. Μην το υποτιμάτε.

Προς τους υποψήφιους φοιτητές 

Υπάρχει ένα αξιόπιστο, δημόσιο Πανεπιστήμιο στην Κύπρο, το οποίο εξειδικεύεται στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση (όχι εξ ανάγκης). Εμπιστευτείτε το.


Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου δέχεται αιτήσεις εισαγωγής για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 ως τις 25 Μαΐου 2021 στο www.ouc.ac.cy

 

IV DistanceEducation

 


  

 

Τα αποτελέσματα ερευνητικής μελέτης, χρηματοδοτούμενης από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ), που αφορά στην εκπαίδευση των ενήλικων μεταναστών στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στην Κύπρο,  Μάλτα,  Εσθονία και Σκωτία, παρουσιάζουν σε νέο συλλογικό τόμο με τίτλο «Learner-Centred Education for Adult Migrants in Europe: A Critical Comparative Analysis», η Μαρία Γραβάνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια και Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη των  Μεταπτυχιακών προγραμμάτων «Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και «International Masters in Adult Education for Social Change» του ΑΠΚΥ και η Bonnie Slade, Καθηγήτρια Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, οι οποίες και συνεπιμελούνται την έκδοσή του.

 Ο τόμος δημοσιεύτηκε από τον εκδοτικό οίκο  Brill/Sense, εντάσσεται στη σειρά International Issues in Adult Education, που επιμελείται ο Καθηγητής Peter Mayo, και εξετάζει τον βαθμό, στον οποίο υιοθετείται και εφαρμόζεται η μαθητοκεντρική προσέγγιση (“learning-centered education”) στην εκπαίδευση ενηλίκων μεταναστών ως μέσο για την κοινωνική αλλαγή σε χώρες με διαφορετικές προσεγγίσεις σε ό,τι αφορά στην εκπαιδευτική και μεταναστευτική πολιτική τους.

Εστιάζοντας στη μετανάστευση ως κοινωνική διαδικασία και στους μετανάστες ως ενεργούς πολίτες στις χώρες υποδοχής τους, το βιβλίο παρουσιάζει τις συγκλίσεις και αποκλίσεις στην αντιμετώπιση των μεταναστών ενήλικων εκπαιδευομένων στα διαφορετικά κοινωνικά πλαίσια, που ισχύουν ανά περίπτωση, αλλά και στο πως αυτά τα πλαίσια επιδρούν και καθορίζουν τη διαδικασία ενήλικης μάθησής τους, λαμβάνοντας υπόψη και τις δικές τους προσωπικές εμπειρίες. Το βιβλίο συμβάλλει, επίσης, καθοριστικά στην έρευνα σχετικά με τον τρόπο, με τον οποίο η εκπαίδευση με επίκεντρο τον μαθητή/εκπαιδευόμενο λαμβάνει χώρα σε διαφορετικά πλαίσια -στη συγκεκριμένη περίπτωση στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων για μετανάστες σε τέσσερις Ευρωπαϊκές χώρες. Οι συγκρίσεις παρέχουν μοντέλα αποτελεσματικών μεθόδων συγκριτικής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου διαχείρισης του πλαισίου και των μονάδων ανάλυσης. Πρόκειται για ένα καλά οργανωμένο πόνημα, που αποτελεί εξαιρετικό οδηγό για οποιονδήποτε ενδιαφέρεται για αυτά τα θέματα. Τέλος, το βιβλίο εισάγει και αναλύει ένα νέο όρο για την εκπαίδευση ενηλίκων μεταναστών, τη «Χειραφετική Μαθητικοκεντρική Εκπαίδευση» (“Emancipatory Learner-Centered Education").

Ο συλλογικός τόμος με τη συνδρομή ακαδημαϊκών από τις τέσσερις χώρες αποτελεί εξαιρετικά ενδιαφέρον πόνημα για ακαδημαϊκούς, ερευνητές, φοιτητές και ερευνητές σε  θέματα διά βίου μάθησης, εκπαίδευσης ενηλίκων, εκπαίδευσης μεταναστών, εκπαίδευσης για κοινωνική αλλαγή και συγκριτικής εκπαίδευσης.

 

 

gravani

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ), δημόσιο πανεπιστήμιο και το μοναδικό στη χώρα που προσφέρει σπουδές αποκλειστικά εξ αποστάσεως, προκηρύσσει για πλήρωση με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, θέσεις για μέλη Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Σ.Ε.Π.) για τα ακαδημαϊκά έτη  2021-2022, 2022-2023 & 2023-2024, στα εξής Προγράμματα Σπουδών:


Για την προκήρυξη σε PDF, πατήστε εδώ.

Η υποβολή των αιτήσεων μελών ΣΕΠ διεξάγεται μόνο μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος του ΑΠΚΥ, https://recruitment.ouc.ac.cy/apply και θα ξεκινήσει την Παρασκευή, 23 Απριλίου 2021.

Καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων είναι η Τρίτη, 11 Μαΐου 2021, στις 13.00.


Σε ό,τι αφορά θέματα προσωπικού και εργοδότησης μελών ΣΕΠ, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να επικοινωνούν με το Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού μέσω του applications@ouc.ac.cy.


Χρήσιμα Έγγραφα :


Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου εφαρμόζει πολιτική ίσων ευκαιριών στο πλαίσιο των προσλήψεων και στα επακόλουθα στάδια επαγγελματικής σταδιοδρομίας και ενθαρρύνει άτομα ανεξαρτήτως φύλου ή ταυτότητας φύλου όπως υποβάλουν αίτηση για όλα τα επίπεδα στελέχωσης ακαδημαϊκού, διοικητικού και ερευνητικού προσωπικού. Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου δεν κάνει καμία διάκριση σε σχέση με τη φυλή, το χρώμα, τις θρησκευτικές ή άλλες πεποιθήσεις, το φύλο, την ταυτότητα φύλου, την εθνικότητα, την καταγωγή, την ηλικία, την αναπηρία, την οικογενειακή κατάσταση ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό σύμφωνα πάντοτε με τις πρόνοιες της Νομοθεσίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.



 
 

 

 

 

Tο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ), το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και το δίκτυο ReNAdET (Research Network for Adult Educators, Trainers and their Professionalisation της ESREA (European Society for Research on the Education of Adults) συνδιοργανώνουν το 7ο Διεθνές Συνέδριο με θέμα Adult Educators in Time of Crisis: Well-Being, Changes in Identity and Professional Practice in European Adult Education”. Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά στις 29 Οκτωβρίου 2021 και απευθύνεται σε όλους όσοι ασχολούνται με το πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων.

Η Επιστημονική Επιτροπή καλεί κάθε ενδιαφερόμενο που επιθυμεί να συμμετάσχει με παρουσίαση να υποβάλει την εισήγησή του ως την 1η Ιουλίου 2021 [Νέα Ημερομηνία], σύμφωνα με το Call for Papers, εδώ.

Υπό την επιρροή της πανδημίας COVID-19, τα θέματα που θα συζητηθούν στο πλαίσιο του συνεδρίου επικεντρώνονται: α) στον βαθμό και τους τρόπους με τους οποίους η τρέχουσα υγειονομική κρίση επηρεάζει τους ρόλους και τις πρακτικές των επαγγελματιών εκπαίδευσης ενηλίκων, β) στην ανταπόκριση της εκπαίδευσης ενηλίκων στην πιθανή ανάγκη για αναδιοργάνωση του ανθρώπινου δυναμικού στην Ευρώπη μετά την υγειονομική κρίση, γ) στη γενικότερη θέση και κατάσταση των Πανεπιστημίων και των κέντρων εκπαίδευσης ενηλίκων μετά την πανδημία, δ) στην αναδιάρθρωση και την ανάγκη προσφοράς περισσότερων διαδικτυακών μαθημάτων και μαθημάτων ανάπτυξης δεξιοτήτων ψηφιακού γραμματισμού στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων, ε) στην αντιμετώπιση των νέων δεδομένων στην εκπαίδευση λόγω της πανδημίας από τους ίδιους τους εκπαιδευτές ενηλίκων, στ) στην επαρκή ή όχι προστασία των ελεύθερων επαγγελματιών και εκπαιδευτών του χώρου, καθώς και ζ) στον αντίκτυπο της κρίσης σε διαφορετικούς τρόπους παροχής υπηρεσιών εκπαίδευσης ενηλίκων.

 

 7th ReNAdET Meeting

Πολιτισμός για το τώρα, το πριν, το μετά και το πάντα

Λίγα λόγια για τη 18η Απριλίου, την Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων και Τοποθεσιών

 

του Δρα Γεωργίου Παπαϊωάννου

Ακαδημαϊκού Υπευθύνου του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Πολιτιστική Πολιτική και Ανάπτυξη» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου

Αναπληρωτή Καθηγητή και Διευθυντή του Εργαστηρίου Μουσειολογίας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο

 


Στις 18 Απριλίου του 1982, στην Τυνησία, στο πλαίσιο συμποσίου του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS), προτάθηκε να οριστεί Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων και Τοποθεσιών (International Day for Monuments and Sites). Η πρόταση υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση της UNESCO. Έκτοτε, η Ημέρα αυτή τιμάται κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο με πολιτιστικές εκδηλώσεις, εκθέσεις, συνέδρια, ομιλίες και άλλες πολιτιστικές δράσεις. Στόχος ήταν και είναι η ευαισθητοποίηση του κοινού αναφορικά με τον πολλαπλό ρόλο των μνημείων και των τοποθεσιών (και γενικότερα της πολιτισμικής κληρονομιάς) στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον. Το θέμα της Ημέρας είναι για το 2021 «Σύνθετα Παρελθόντα: Ποικίλα Μέλλοντα» ("Complex Pasts: Diverse Futures").  Με άξονα τους γνωστούς στίχους από το τραγούδι «Σ’ αγαπώ» (γιατί αγαπάμε τον πολιτισμό και εορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα του!), σχολιάζω ορισμένα μέρη αυτού του ρόλου στις ακόλουθες γραμμές.

Για το τώρα και το πριν: Είναι η πολιτιστική μας πολιτική. Αναμφίβολα και πρωτίστως, τα μνημεία και οι τοποθεσίες πολιτισμικής κληρονομιάς είναι για το τώρα, για το σήμερα, για τη σύγχρονη κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική ζωή. Ο ρόλος τους δεν εξαντλείται στην τουριστική εκμετάλλευση, στην οικονομική αντανάκλαση ή στην εκπαιδευτική αξιοποίηση. Αποτελούν μέρος της καθημερινότητας των τοπικών κοινωνιών. Ζούμε ανάμεσά τους, δημιουργούμε νέες εμπειρίες και μνήμες μαζί τους, συνδέουμε την καθημερινή μας δραστηριότητα με αυτά. Μια βόλτα στην Ακρόπολη μετά τη δουλειά, μια συζήτηση κι ένα ρόφημα σε καφενείο στην Παλιά Πόλη, ένα γεύμα με θέα τις βενετικές οχυρώσεις της Λευκωσίας εμπλουτίζουν το σήμερα των μνημείων και των τοποθεσιών. Παράλληλα, κι επίσης αναμφίβολα, τα μνημεία τα οφείλουμε στο παρελθόν. Είναι αυτό το παρελθόν, το υλικό και το άυλο, τo σύνθετο, το παρελθόν σε πληθυντικό αριθμό, που έχουμε χρέος να προστατεύσουμε, να μελετήσουμε, να αναδείξουμε, ξεπερνώντας φόβους και πάθη. Κάθε παρόν επιλέγει τα παρελθόντα του, κάθε κοινωνία την ιστορία και τις ιστορίες της. Επιλέγουμε, προστατεύουμε, αλλά και αναιρούμε προκαταλήψεις και φοβίες, και αναδεικνύουμε μέσω της έρευνας πολιτισμικές πτυχές που δεν είναι ακόμη γνωστές και ανακαλύπτουμε τα «σύνθετα παρελθόντα» μας.

Για το μετά και το πάντα: Είναι η πολιτιστική μας διαχείριση, μαζί με την πολιτιστική μας ανάπτυξη, τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και χάραξης στρατηγικών. Καλούμαστε να είμαστε έτοιμοι για τις προβλέψεις και τις εκπλήξεις του μέλλοντος, που είναι κι αυτό στον πληθυντικό. Όχι μόνοι μας. Ούτε μόνο με τα μνημεία και τις τοποθεσίες πολιτιστικής κληρονομίας. Είναι η παγκόσμια κοινότητα, είναι οι εμπλεκόμενοι φορείς (από την UNESCO έως τους τοπικούς συλλόγους), είναι όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη που συμβάλλουν και συν-δημιουργούν τα «ποικίλα μέλλοντα». Από τα σύνθετα παρελθόντα στα ποικίλα μέλλοντα, η λύση είναι η προετοιμασία, το καλό υπόβαθρο στη θεωρία και στην πράξη, οι αναπτυγμένες ικανότητες και δεξιότητες. Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, με το μεταπτυχιακό του πρόγραμμα «Πολιτιστική Πολιτική και Ανάπτυξη», συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση. 

Το Πρόγραμμα δέχεται αιτήσεις εισαγωγής ως τις 25 Μαΐου 2021 στο www.ouc.ac.cy

 

papaioannou

 

Website Headers PPA

 

 

 

 

 
 

 

 

Το πρόγραμμα εκδηλώσεων από 19 έως 23 Απριλίου 2021 του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ), του μοναδικού πανεπιστήμιου στην Κύπρο που προσφέρει σπουδές αποκλειστικά εξ αποστάσεως, περιλαμβάνει  τηλεδιαλέξεις με ελεύθερη πρόσβαση για το ευρύ κοινό.


Δευτέρα 19 Απριλίου | 19:00

Τηλε-διάλεξη: «Εκπαιδευτική Ηγεσία και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: Αναζητώντας τις συγκλίσεις»

 

Το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Επιστήμες της Αγωγής» του ΑΠΚΥ και o Κυπριακός Όμιλος Εκπαιδευτικής Διοίκησης (ΚΟΕΔ) συνδιοργανώνουν τη Δευτέρα 19 Απριλίου ανοικτή τηλε-εκδήλωση με τίτλο «Εκπαιδευτική Ηγεσία και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: Αναζητώντας τις συγκλίσεις». Ομιλήτρια στην τηλεδιάλεξη είναι η Δρ. Αραβέλλα Ζαχαρίου, Πρόεδρος της Επιτροπής για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Aνάπτυξη στην UNECE και Προϊσταμένη Μονάδας Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου. Τον συντονισμό της εκδήλωσης έχει η Δρ. Γεωργία Πασιαρδή, Αντιπρόεδρος του ΚΟΕΔ και Διευθύντρια Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης.

Live link: https://tinyurl.com/tvb4kwe3


Τρίτη 20 Απριλίου | 16:00

 Τηλε-σεμινάριο: «Άγχος Εξετάσεων: Πώς να το διαχειριστώ»

 

Το Γραφείο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Στήριξης του ΑΠΚΥ διοργανώνει ανοιχτό διαδικτυακό σεμινάριο, την Τρίτη 20 Απριλίου, με θέμα το «Άγχος Εξετάσεων: Πώς να το διαχειριστώ». Εισηγήτρια είναι η Νάταλυ Λούμπα, εγγεγραμμένη Συμβουλευτική Ψυχολόγος και συνεργάτιδα του Γραφείου.

Live link: https://tinyurl.com/wadjxc8


Τετάρτη 21 Απριλίου | 18:00

Δημόσια Διαδικτυακή Παρουσίαση ΜΠΣ «Θεατρικές Σπουδές»

 

Την Τετάρτη 21 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί δημόσια διαδικτυακή παρουσίαση του Μεταπτυχιακού προγράμματος «Θεατρικές Σπουδές». Το ακαδημαϊκό προσωπικό του Προγράμματος θα ενημερώσει το ενδιαφερόμενο κοινό για τον στόχο, τα γνωστικά πεδία και τις τρεις κατευθύνσεις ειδίκευσης που προσφέρει: (1) Επιβίωση του Αρχαίου Δράματος· (2) Θεατρική Αγωγή και (3) Υποκριτική και Σκηνοθεσία. Η υποβολή αιτήσεων εισδοχής για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 θα ολοκληρωθεί στις 25 Μαΐου 2021.

Live link: https://cutt.ly/1vaFZ15


Πέμπτη 22 Απριλίου | 19:00

Τηλεδιάλεξη: «Όψεις της προσκυνηματικής εικονογραφίας της αγίας Θέκλας στην Ύστερη Αρχαιότητα»

 

Ο Αθανάσιος Σέμογλου, Καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, θα παρουσιάσει το θέμα «Όψεις της προσκυνηματικής εικονογραφίας της αγίας Θέκλας στην Ύστερη Αρχαιότητα» την Πέμπτη 22 Απριλίου, στο πλαίσιο του 3ου Κύκλου της Σειράς Διαλέξεων για την Ύστερη Αρχαιότητα με γενικό τίτλο «Όταν ο Κόσμος μας έγινε Χριστιανικός». Τον Κύκλο τηλεδιαλέξεων διοργανώνει το Προπτυχιακό πρόγραμμα «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό» του ΑΠΚΥ με υποστηρικτή τον Δήμο Αγλαντζιάς και το Σωματείο Φοιτητών και Αποφοίτων του Προγράμματος.

Live link: https://bit.ly/3qgKCQi

Εγγραφές για πιστοποιητικό συμμετοχής: https://tinyurl.com/3snmfp9r


Παρασκευή 23 Απριλίου | 19:30

Τηλεδιάλεξη:«Προσδιορίζοντας τον λογοτεχνικό γραμματισμό»

 

Την Παρασκευή 23 Απριλίου, ο Σπύρος Κιοσσές, Μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, θα μιλήσει με θέμα «Προσδιορίζοντας τον λογοτεχνικό γραμματισμό», ως προσκεκλημένος ομιλητής του 2ου Κύκλου τηλεδιαλέξεων «Γλώσσα, Λογοτεχνία, Γραμματισμοί», τον οποίο διοργανώνει το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία».

Live link: https://tinyurl.com/w83nj23j

 Εγγραφές για πιστοποιητικό συμμετοχής: https://cutt.ly/TvaKHw8

 

 


 

 

Ο Δρ. Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (EKΠΑ) και Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Βιοηθική - Ιατρική Ηθική» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, διορίστηκε, με απόφαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, μέλος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής της Ελλάδος. Η Εθνική Επιτροπή συστάθηκε με τον νόμο 4780/2021 (Α΄ 30) της Ελληνικής Δημοκρατίας και αποτελείται από έντεκα επιστήμονες εγνωσμένου κύρους.

Ο Δρ. Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης είναι, επίσης, Διευθυντής του Εργαστηρίου Εφαρμοσμένης Φιλοσοφίας του ΕΚΠΑ, Πρόεδρος του ελληνικού κλιμακίου της Έδρας Βιοηθικής της UNESCO (Haifa), μέλος της Συνοδικής Επιτροπής Βιοηθικής του Οικουμενικού Πατριαρχείου, μέλος της Επιτροπής Βιοηθικής του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας «Κώστας Στεφανής», μέλος της Επιτροπής Βιοηθικής του Ελληνικού Ινστιτούτου Παστέρ, και διευθυντής έκδοσης του διεθνούς επιστημονικού περιοδικού Φιλοσοφίας ConatusJournal of Philosophy.

Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Βιοηθική – Ιατρική Ηθική» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα της εποχής και απευθύνεται πρωτίστως σε επαγγελματίες υγείας, νομικούς και άλλους συναφείς επιστήμονες, οι οποίοι προσεγγίζουν τα ζητήματα της Βιοηθικής και της Ιατρικής Ηθικής από τη σκοπιά των ανθρωπιστικών επιστημών και της φιλοσοφίας ή επί τη βάσει της ιατρικής, της βιολογίας και άλλων συναφών κλάδων. Φιλοδοξεί να προσφέρει στους ενδιαφερομένους τις απαραίτητες γνώσεις που οδηγούν στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, ενισχύουν τις δεξιότητές τους στον χειρισμό κρίσιμων καταστάσεων, αλλά και την ικανότητα λήψης καίριων αποφάσεων για την πορεία και την ποιότητα της ζωής όσων προστρέχουν στις υπηρεσίες τους. Το Πρόγραμμα δέχεται αιτήσεις εισαγωγής για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 ως τις 25 Μαΐου 2021 στο www.ouc.ac.cy

 

Evangelos Protopapadakis 1

Website Headers BIH