Sidebar

05
Δευ, Ιουν

Με την υπογραφή στις 3 Σεπτεμβρίου 2021 Ειδικού Πρωτοκόλλου Συνεργασίας μεταξύ του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ) και του Ανώτατου Στρατιωτικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος - Σχολή Ικάρων για την προσφορά διακρατικού μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών με τίτλο «Ασφάλεια και Άμυνα/Security and Defence», επισφραγίσθηκε η ακαδημαϊκή συνεργασία των δύο Ιδρυμάτων.

 Η συμφωνία υπεγράφη στην Αθήνα (Αεροπορική Βάση Δεκέλειας – ΣΙ) από τον Διοικητή της Σχολής Ικάρων, Υποπτέραρχο (Ι) Αντώνιο Βασιλείου και τον Πρύτανη του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, Καθηγητή Πέτρο Πασιαρδή για τον σχεδιασμό και την προσφορά, εξ αποστάσεως, Κοινού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών επιπέδου Μάστερ (“Joint” Master degree) με τίτλο «Ασφάλεια και Άμυνα/Security and Defence», το οποίο θα προσφέρεται στην αγγλική γλώσσα. Στην τελετή συμμετείχαν  από το ΑΠΚΥ ο Καθηγητής Σταύρος Σταύρου, Κοσμήτορας της Σχολής Θετικών και Εφαρμοσμένων Επιστημών και ο Διευθυντής Διοίκησης και Οικονομικών, κ. Χριστόφορος Χριστοδουλίδης. Από τη Σχολή Ικάρων συμμετείχαν ο Υποδιοικητής, Ταξίαρχος (Ι) Σωτήριος Βλαχοπαναγιώτης, ο Κοσμήτορας, Καθηγητής Πέτρος Κωτσιόπουλος, ο Διευθυντής Αεροπορικής Στρατιωτικής Εκπαίδευσης, Σμήναρχος (Ι) Παναγιώτης Αποσπόρης, ο επιστημονικός υπεύθυνος του Προγράμματος από τη ΣΙ, Επίκουρος Καθηγητής Παναγιώτης Καράμπελας καθώς και η υπεύθυνη του Τμήματος Μεταπτυχιακών Σπουδών και Έρευνας, ΜΥ Χριστίνα Αϊδινίδου.

Το Νέο Κοινό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών (ΜΠΣ) «Ασφάλεια και Άμυνα/Security and Defence» σχεδιάζεται με τη στενή συνεργασία των δύο Ιδρυμάτων και την αξιοποίηση της πλούσιας εμπειρίας τους σε θέματα άμυνας, ασφάλειας και κυβερνοασφάλειας, και ιδιαίτερα, από πλευράς ΑΠΚΥ, του Εργαστηρίου Κυβερνοασφάλειας και Τηλεπικοινωνιών, με επικεφαλής τον Καθηγητή Σταύρο Σταύρου. Το Πρόγραμμα διαρθρώνεται σε 3 εξάμηνα και αποτιμάται με ενενήντα (90) συνολικά μονάδες ECTS. Η έναρξη του Κοινού ΜΠΣ αναμένεται να γίνει με την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων εγκρίσεων των αρμοδίων υπουργείων και ανεξάρτητων αρχών των δυο κρατών το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023.

 

HAFA 1        HAFA 2

Αγαπητές φοιτήτριες,

Αγαπητοί φοιτητές,

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Εκ μέρους του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, σας καλωσορίζω στο ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 και σας εύχομαι ολόθερμα μια δημιουργική και παραγωγική ακαδημαϊκή χρονιά, με σημαντικά επιτεύγματα και πολλές επιτυχίες.

Ιδιαίτερα, καλωσορίζω τους νεοεισερχόμενους φοιτητές και φοιτήτριες, που με μεγάλη χαρά υποδεχόμαστε στην πανεπιστημιακή μας κοινότητα. Το ΑΠΚΥ σας προσφέρει την πολύτιμη δυνατότητα να σπουδάσετε από τον προσωπικό σας χώρο, στον χρόνο που μπορείτε να διαθέσετε και με τον δικό σας ρυθμό μάθησης, χωρίς τους περιορισμούς και τα στεγανά που θέτει η συμβατική εκπαίδευση. Προσδοκία μας είναι η συνειδητή σας επιλογή να εγγραφείτε στο Πανεπιστήμιό μας να δικαιώσει τις φιλοδοξίες σας και η περίοδος των σπουδών σας να είναι ωφέλιμη, δημιουργική και χρήσιμη.

Αγαπητοί,

Από το 2006, όταν άρχισε η ακαδημαϊκή λειτουργία του ΑΠΚΥ και δεχθήκαμε τους πρώτους 162 φοιτητές μας, συνεχώς εξελισσόμαστε. Επενδύουμε σε νέα προγράμματα σπουδών σε κλάδους αιχμής, αναπτύσσουμε και ενσωματώνουμε στην εκπαιδευτική μας μεθοδολογία και πρακτική νέες τεχνολογίες και νέα εργαλεία τηλεκπαίδευσης, αναβαθμίζουμε τις υποδομές και τις διαδικασίες μας και εξελίσσουμε τις διδακτικές μας μεθόδους, κατάλληλες για την εκπαίδευση των ενηλίκων φοιτητών, ώστε να προσφέρουμε στη φοιτητική μας κοινότητα μια αξιόλογη, υψηλής ποιότητας ακαδημαϊκή εμπειρία σ’ ένα σύγχρονο, ψηφιακό ακαδημαϊκό περιβάλλον. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, έχουμε πετύχει την καθιέρωση του ΑΠΚΥ ως το κατεξοχήν εξ αποστάσεως πανεπιστήμιο στην Κύπρο, την εδραίωση της παρουσίας του στον ελληνόφωνο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης και την καταξίωσή του ως μια αξιόπιστη επιλογή σπουδών.

Η ακαδημαϊκή χρονιά 2021-2022 μας βρίσκει ακόμα εν μέσω πανδημίας. Με αίσθημα ευθύνης, το Πανεπιστήμιό μας λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης της νόσου covid-19 και την προστασία της υγείας του προσωπικού, των φοιτητών και των επισκεπτών στα κτίρια του ΑΠΚΥ. Παράλληλα, ενθαρρύνουμε όλες και όλους σας να εμβολιασθείτε το συντομότερο δυνατό. Όλη αυτή την περίοδο, το ΑΠΚΥ συνέχισε απρόσκοπτα τη λειτουργία του διότι το «εξ αποστάσεως» δεν είναι ‘λύση ανάγκης’, αλλά είναι η ίδια η φύση του Πανεπιστημίου μας. Η προσφορά πολύπλευρης μαθησιακής εμπειρίας στη φοιτητική μας κοινότητα συνεχίστηκε μέσω της υπερσύγχρονης Πλατφόρμας Τηλεκπαίδευσης και της υποστήριξης και καθοδήγησης του ακαδημαϊκού και διοικητικού προσωπικού που παρέχεται εξ αποστάσεως.

Η νέα χρονιά μας βρίσκει, όμως, και σε νέα πορεία ανάπτυξης με στρατηγικούς στόχους και δράσεις που δίνουν έμφαση στη διεθνοποίηση και στην εξωστρέφεια, στη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, στην ενθάρρυνση της κοινωνικής προσφοράς και στην περαιτέρω εξέλιξη της εκπαιδευτικής μας μεθοδολογίας, ώστε το Πανεπιστήμιό μας να μετεξελιχθεί στο Edupreneurial Πανεπιστήμιο που χρειάζεται ο 21ος αιώνας.

Αγαπητές φοιτήτριες, αγαπητοί φοιτητές,

Κλείνοντας το καλωσόρισμά μου στην ακαδημαϊκή χρονιά που τώρα αρχίζει, να είστε βέβαιοι ότι η Διοίκηση, το ακαδημαϊκό και το διοικητικό προσωπικό του Πανεπιστημίου μας θα είναι δίπλα σας, σε κάθε βήμα, υποστηρίζοντας και καθοδηγώντας τη φοίτησή σας στο ΑΠΚΥ μέχρι την επιτυχή ολοκλήρωση των ακαδημαϊκών σας υποχρεώσεων και την απόκτηση ενός αξιόπιστου και χρηστικού τίτλου σπουδών.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Μαζί θα συμπορευθούμε σε μια δημιουργική και παραγωγική ακαδημαϊκή χρονιά.

Καλή αρχή, καλή δύναμη και καλή πρόοδο!

Φιλικά,

Καθηγ. Πέτρος Πασιαρδής

Πρύτανης

 

OUCRector WelcomeMessage 2021 2022 EL

Η Διοίκηση και το προσωπικό του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου εκφράζει βαθιά θλίψη για τον αδόκητο θάνατο του Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κύπρου, Γιώργου Νησιώτη, ο οποίος απεβίωσε πρόωρα και η κηδεία του τελέστηκε χθες, 31.08.2021. Ο Καθηγητής του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Κύπρου προσέφερε επί σειρά ετών, από το 2012, σημαντικό εκπαιδευτικό έργο και στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου ως Μέλος Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΣΕΠ) στο Προπτυχιακό πρόγραμμα «Διοίκηση Επιχειρήσεων».

Η πανεπιστημιακή κοινότητα της Κύπρου έχασε έναν δοτικό πανεπιστημιακό δάσκαλο και έναν διακεκριμένο ακαδημαϊκό που υπηρέτησε την επιστήμη του με ποιότητα και ήθος. Η πανεπιστημιακή κοινότητα του ΑΠΚΥ εκφράζει ειλικρινή συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του Καθηγητή Νησιώτη.

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου δέχεται αιτήσεις για την πλήρωση μέχρι (2) θέσεων Ειδικού Επιστήμονα για πλήρη ή μερική απασχόληση στο έργο με ακρωνύμιο «DroneEyE».

Στόχος έργου:

The scope of the project is to develop a platform that addresses threats from COTS drones. The system aims to be used to protect critical infrastructures.

 

Για την προκήρυξη σε pdf πατήστε εδώ ή στον σύνδεσμο της προκήρυξης, εδώ.

 

Οι αιτήσεις μαζί με τα σχετικά δικαιολογητικά θα πρέπει να υποβληθούν ηλεκτρονικά στον σύνδεσμο https://recruitment.ouc.ac.cy/apply μέχρι την Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021.

Οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι παρακαλούνται να υποβάλουν σε ψηφιακή μορφή τα ακόλουθα:

  1. Σύντομο εισαγωγικό σημείωμα (μέχρι 1 σελίδα) το οποίο απαντά στο κατά πόσο ο αιτητής κατέχει τα απαιτούμενα και τα επιπρόσθετα προσόντα.
  2. Σύντομο βιογραφικό σημείωμα
  3. Αντίγραφα των τίτλων σπουδών του αιτητή.

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ - ΘΕΣΗ 1

  1. Πτυχίο Μηχανολόγου Μηχανικού
  2. Τεκμηριωμένη γνώση σε AutoCad & Solidworks / Solidworks Flow simulation
  3. Τεκμηριωμένη γνώση 3D printing
  4. Άριστη γνώση Αγγλικών και ικανότητα κατανόησης τεχνικών κειμένων στην Αγγλική γλώσσα.

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ - ΘΕΣΗ 2

  1. Πτυχίο Μηχανολόγου Μηχανικού
  2. Τεκμηριωμένη γνώση σε motorized systems και microcontroller programming
  3. Τεκμηριωμένη γνώση σε CAD / PCB design
  4. Άριστη γνώση Αγγλικών και ικανότητα κατανόησης τεχνικών κειμένων στην Αγγλική γλώσσα.

ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ

  1. Προηγούμενη συμμετοχή σε ερευνητικά ή άλλα έργα σχετικά, με τα απαραίτητα προσόντα της θέσης

 

Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποτείνονται στον Καθηγητή Σταύρο Σταύρου, Επιστημονικό Υπεύθυνο του Έργου, stavros.stavrou@ouc.ac.cy, ή με την Μονάδα Έρευνας, κ. Μιχάλη Σάββα, στο τηλέφωνο 00357-22411692 και στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο research@ouc.ac.cy

 
 

 

 

Τι είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ από το Artificial Intelligence) και πώς επηρεάζει την καθημερινότητά μας; Είναι αυτό που έχουμε ως εικόνα από ταινίες και βιβλία επιστημονικής φαντασίας; Χαρακτήρες όπως ο Terminator, το HAL 9000 ή το Sonny μας έχουν βάλει σε πολλές σκέψεις για το ποια είναι η πραγματικότητα και πού αρχίζει η επιστημονική φαντασία για την Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά και ποια σχέση θα έχουμε μαζί της στο μέλλον.

Το Ερευνητικό Κέντρο Αλγοριθμικής Διαφάνειας CyCAT (Cyprus Center for Algorithmic Transparency), το οποίο εδρεύει στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, φιλοδοξεί να κάνει τη γνώση γύρω από την Τεχνητή Νοημοσύνη (T.N). προσβάσιμη σε όλους. Παίρνει λοιπόν την πρωτοβουλία παροχής δωρεάν διαδικτυακού μαθήματος (short course), το οποίο διδάσκει βασικές γνώσεις γύρω από την περιοχή της T.N. Το μάθημα απευθύνεται στο ευρύτερο κοινό και συγκεκριμένα σε όλους, όσοι ενδιαφέρονται να μάθουν και να κατανοήσουν τα στοιχειώδη για την Τ.Ν. και τις εφαρμογές/συστήματά της, τα οποία χρησιμοποιούμε –ακόμα και ασυναίσθητα– καθημερινά. Δεν προϋποθέτει προηγούμενη γνώση σε συναφή θέματα ή τεχνικές γνώσεις υπολογιστών. Εκπαιδεύτριες στο μάθημα είναι η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του ΑΠΚΥ Jahna Otterbacher (επικεφαλής του CyCAT) και οι ερευνήτριες στο CyCAT Δρ. Στυλιανή Κλεάνθους και Δρ. Κάλια Ορφανού.

Οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν πολύτιμες γνώσεις σχετικά με το πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης, που έχει ευρεία θεματολογία από τη ρομποτική μέχρι και τη μηχανική μάθηση, καθώς και για εφαρμογές T.N. που στην καθημερινότητά μας ήδη χρησιμοποιούμε άμεσα (π.χ. Facebook Newsfeed, Google Search) ή έμμεσα (π.χ., εφαρμογές ασφάλειας και επιτήρησης που χρησιμοποιούν τη μηχανική όραση). Επιπρόσθετα, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν και δεξιότητες του 21ου αιώνα και να εξοικειωθούν με τις σύγχρονες μεθόδους εξ αποστάσεως διδασκαλίας και μάθησης του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. 

Το μάθημα ξεκινά στις 6 Οκτωβρίου 2021 και ολοκληρώνεται στις 24 Νοεμβρίου 2021. Περιλαμβάνει οκτώ σύγχρονες (live streaming) τηλεδιαλέξεις που θα πραγματοποιούνται κάθε Τετάρτη μεταξύ 7:00μ.μ. και 8:30μ.μ. (ώρα Κύπρου/Ελλάδας). Η παρακολούθηση του μαθήματος δεν απαιτεί τη δέσμευση των ενδιαφερομένων και στις οκτώ τηλεσυναντήσεις, διότι θα υπάρχει οπτικογράφησή τους για όσους δεν μπορούν να συμμετάσχουν σε πραγματικό χρόνο.

Για εκδήλωση ενδιαφέροντος πατήστε ΕΔΩ [σημ.: 20/09/2021: Οι θέσεις έχουν εξαντληθεί]

 

MOOC EverydayAI OctNov2021 EL

 

 
 

 

 

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Springer το νέο βιβλίο με τίτλο «Predicting the Dynamics of Research Impact» σε συν-επιμέλεια του Καθηγητή Γιάννη Μανωλόπουλου, Αντιπρύτανη του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ),.

Το βιβλίο, με συν-επιμελητή τον Δρα Αθανάσιο Βεργούλη, Επιστημονικό Συνεργάτη του Ινστιτούτου Πληροφοριακών Συστημάτων του Ερευνητικού Κέντρου Καινοτομίας στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας, των Επικοινωνιών και της Γνώσης "Αθηνά", παρέχει στους αναγνώστες του μια εισαγωγή σε ενδιαφέροντα ζητήματα πρόβλεψης και δυναμικής στην Επιστήμη της Επιστήμης (‘Science of Science’), τα οποία σχετίζονται με ποσοτικές κυρίως πτυχές της επιστήμης και ειδικότερα την πρόβλεψη των μελλοντικών επιδόσεων ή επιπτώσεων ενός ερευνητικού άρθρου ή εν γένει της ερευνητικής δραστηριότητας ενός επιστήμονα. Στο βιβλίο γίνεται ιδιαίτερη αναφορά και σε μοντέλα πρόβλεψης πιθανών μελλοντικών συνδέσμων σε δίκτυα συνεργασίας και εντοπισμού ελλιπών συνδέσμων σε δίκτυα παραπομπών (citation networks).

Λόγω του διεπιστημονικού χαρακτήρα του τομέα της «Επιστήμης της Επιστήμης», το βιβλίο μπορεί να είναι χρήσιμο σε ενδιαφερόμενους αναγνώστες από διάφορους κλάδους όπως η Επιστήμη της πληροφορίας, η Ανάκτηση πληροφοριών, η Επιστήμη των δικτύων, η Πληροφορική, η Επιστημομετρία και η Μηχανική μάθηση. Τα προφίλ των αναγνωστών μπορεί επίσης να είναι ποικίλα, από ερευνητές και καθηγητές στους αντίστοιχους τομείς έως φοιτητές και προγραμματιστές που είναι περίεργοι για τα θέματα που καλύπτονται.

 
eBook ISBN
978-3-030-86668-6
DOI
10.1007/978-3-030-86668-6
Hardcover ISBN
978-3-030-86667-9

PredictingDynamics Manolopoulos Bookcovers

 

 

Το άρθρο υπογράφει ο Αναπληρωτής Καθηγητής Αντώνης Ζορπάς,

Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Διαχείριση και Προστασία Περιβάλλοντος», Εργαστήριο Χημικής Μηχανικής και Μηχανικής Αειφορίας, ΑΠΚΥ


Σήμερα βιώνουμε όσα αναμέναμε ότι θα ζήσουμε τα επόμενα 30-50 χρόνια. Η λειψυδρία στις περιοχές της Μεσογείου αυξάνεται συνεχώς με αποτέλεσμα να μεγαλώνουν οι κίνδυνοι ξηρασίας και οι καύσωνες (θα αυξηθούν κατά 10-30 ημέρες) και να αυξάνονται οι πυρκαγιές. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την περίοδο 1980-2011, πλημμύρες έπληξαν 5.5 εκ. άτομα με ζημιές άνω των 90 δισ. Ευρώ. Τα αέρια του θερμοκηπίου βρίσκονται στα ύψη, το πάχος των παγετώνων μειώνεται κατά 31% γρηγορότερα από το 1995, η μέση αύξηση της στάθμης της θάλασσας θα αγγίξει τα 34-30 εκ. μέχρι το 2065 και τα 40-63 εκ. ως το 2100, η αποψίλωση των δασών στον Αμαζόνιο σημειώνει αρνητικό υψηλό. Παράλληλα, λόγω των κλιματικών αλλαγών, μεταβάλλονται και οι γεωγραφικές θέσεις της παραγωγής τροφίμων.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας (2018) αναμένεται ότι πέραν των 150 εκατομμυρίων κλιματικών προσφύγων θα αναγκαστούν να μετακινηθούν από τη Λατινική Αμερική και την Υποσάχαρια Αφρική, με τις Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία και Ελλάδα να δέχονται μεγάλο κύμα. Αν κάποιος μπει στον κόπο να διαβάσει την τελευταία έκθεση του IPCC (Intergovernmental Panel for Climate Change) του 2021, θα αντιληφθεί ότι η δικιά μας γενιά θα είναι και μάρτυρας της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη κατά 1.5 oC. Η μέση θερμοκρασία ξεπέρασε τα προβιομηχανικά επίπεδα κατά 1.1 oC ήδη από το 2019. Όσοι πιστεύετε ότι οι κλιματικές αλλαγές είναι απλά ένα περιβαλλοντικό πρόβλημα, «πλανᾶσθε πλάνην οἰκτράν». Ήδη πλήττουν τις οικονομίες των χωρών τόσο πολύ, που οι απώλειες λόγω της πανδημίας του Covid-19 θα μοιάζουν με ψίχουλα.

Το τουριστικό προϊόν της χώρας μας θα δεχθεί τεράστιο πλήγμα, αφού θα απειληθεί από νέες αγορές με ηπιότερο κλίμα και από την πιθανή έλλειψη σε νερό. Ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως ηλικιωμένοι, παιδιά, άτομα με χρόνια προβλήματα υγείας, οι κοινωνικά αποκλεισμένοι μετανάστες κ.λπ., θα είναι οι πρώτοι που δεν θα μπορέσουν να προσαρμοστούν στις νέες κλιματικές συνθήκες. Στην Κύπρο, που μάλλον σφυρίζουμε αδιάφορα (αφού το «This is Cyprus» έγινε βίωμα), δεν λαμβάνονται ουσιαστικά μέτρα πρόληψης της υγείας και αναμένεται π.χ. ότι θα έχουμε περισσότερους θανάτους λόγω καύσωνα. Επιτακτική είναι, λοιπόν, η θωράκιση του συστήματος υγείας. Όταν, όμως, σε αυτό τον τόπο πάσχουμε από στρατηγικές προσεγγίσεις και λύσεις, δεν μπορούμε να λάβουμε μέτρα. Αποδεχόμαστε π.χ. να πληρώνουμε χαράτσι στην Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου, η οποία καλείται να πληρώσει 74 εκ. € για δικαιώματα εκπομπής ρύπων για το 2020 και περίπου τα διπλάσια για το 2021 (10% των λειτουργικών εξόδων). Με το πρόστιμο για ρύπους των 200 εκ. €, η ΑΗΚ θα μπορούσε να χωροθετεί φωτοβoλταϊκά πάρκα δυναμικότητας πέραν των 300 MW κάθε δύο χρόνια. Σε μια δεκαετία, δυνητικά θα μπορούσε να εγκαταστήσει πάρκα για να καλύψει όλες τις ανάγκες της Δημοκρατίας (περί τα 1500 MW) (τα σχόλια δικά σας).

Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινής, για να βελτιώσουμε κάπως την κατάσταση, χρειαζόμαστε πολιτικούς με όραμα, που να έχουν την περιβαλλοντική προστασία πολύ υψηλά στην ατζέντα τους (όχι μόνο να συμμετέχουν σε δενδροφυτεύσεις για να αναρτήσουν φωτογραφίες στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Δεν είναι, όμως, μόνο ‘κυπριακό’ το φαινόμενο. Πέραν της Γαλλίας και της Γερμανίας, ουσιαστικά καμία άλλη χώρα δεν είναι συνεπής στις δέσμευσες της ως προς τη Συνθήκη του Παρισίου, σύμφωνα με την έκθεση BloombergNEF (Ιούνιος 2021). Ουσιαστικά, θα πρέπει ως κράτος να συνδυάσουμε την περιβαλλοντική με την οικονομική βιωσιμότητα και να εμπλέξουμε τα ζητήματα της αειφόρου ανάπτυξης στο πλαίσιο μιας χρηματοοικονομικής πολιτικής με βιώσιμες δραστηριότητες. Ο τραπεζικός τομέας έχει αντιληφθεί τον τρόπο που όλοι πλέον θα επιχειρούμε, λαμβάνοντας υπόψη το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και τη ροή εκατομμυρίων ευρώ που ενέκρινε για την Κύπρο η ΕΕ τον περασμένο Ιούλιο. Η εισαγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων (αν και προς την ορθή κατεύθυνση) δεν είναι αρκετή, αφού ο στόχος των 35 εκ. κάθε έτος σε επίπεδο ΕΕ θα μειώσει κατά 11% μόνο τις εκπομπές CO2 μέχρι το 2030. Για να επιτευχθεί ο φιλόδοξος στόχος του 2050, κάθε οικονομική δραστηριότητα θα πρέπει να μηδενίσει τις εκπομπές άνθρακα. Η αύξηση στην τιμή του σιδήρου που βιώνουμε σήμερα (η οποία θα συνεχιστεί) είναι αποτέλεσμα του decarbonization, της μείωσης δηλαδή του ανθρακικού αποτυπώματος των χυτηρίων σε όλο τον κόσμο. Η βιομηχανία θα πρέπει να αυξήσει την παραγωγή ανακυκλωμένου αλουμινίου σε ποσοστό 67%, ανακυκλωμένου σιδήρου κατά 44% και ανακυκλωμένου πλαστικού κατά 149% από τα επίπεδα του 2020 μέχρι το 2030.

Θα απαιτηθούν επενδύσεις τρισεκατομμυρίων για να περιορίσουμε την αύξηση της παγκόσμιας μέσης θερμοκρασίας κάτω από τους 2 oC. Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία θα δώσει οικονομική στήριξη μέσα από τον μηχανισμό της Δίκαιης Μετάβασης σε όσους θίγονται περισσότερο, με 100 δισ. € ως το 2027. Η χώρα μας, με επενδύσεις 2-5 δισ. €, θα μπορεί τουλάχιστον να πανηγυρίζει ένα χρυσό μετάλλιο και οι κάτοικοί της δεν θα γίνουν κλιματικοί πρόσφυγες αυτήν τη φορά. Εν ολίγοις, σε 10 χρόνια από σήμερα, θα πρέπει να βάλουμε τόση προσπάθεια όση ο Usain Bolt έβαλε για να σπάσει το φράγμα των 10 δευτερολέπτων στην κούρσα της μιας ανάσας. Αλήθεια, μπορούμε;

 

 

WaterScarcity 1024x683

 

 
 

 

 

 

Το άρθρο υπογράφουν οι: Δρ. Βασίλης Λίτσκας1, Καθηγ. Γιάννης Βογιατζάκης1,2, Καθηγ. Θανάσης Χατζηλάκος3

Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ερευνητικό έργο WaSec

1 Εργαστήριο Διαχείρισης Χερσαίων Οικοσυστημάτων, ΑΠΚΥ

2 Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Διαχείριση και Προστασία Περιβάλλοντος», ΑΠΚΥ

3 Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, ΑΠΚΥ


Κλιματική αλλαγή και Ανατολική Μεσόγειος

Τις τελευταίες εβδομάδες, οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην ανθρώπινη ευημερία είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Στα Μέσα ενημέρωσης/κοινωνικής δικτύωσης προβάλλονται εικόνες πλημμυρισμένων πόλεων (π.χ. σε Γερμανία, Πολωνία, Βέλγιο, Κίνα), μέγα-πυρκαγιών στις Μεσογειακές περιοχές (βλ. Ελλάδα, Κύπρος, Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία), εικόνες από το λιώσιμο των πάγων στους πόλους, αλλά και κορυφαίων αθλητών στους Ολυμπιακούς αγώνες του Τόκιο που αδυνατούν να συνεχίσουν λόγω των υψηλών τιμών θερμοκρασίας και υγρασίας. Ανάμεσα στις δηλώσεις των ειδικών επιστημόνων αυτό το διάστημα, δύο είναι ίσως οι πιο ανησυχητικές: 1) η παραδοχή ότι οι ισχύουσες υποδομές (λ.χ. κοίτες ρεμάτων-ποταμών/δίκτυο συλλογής όμβριων υδάτων) δεν έχουν σχεδιαστεί για να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα, 2) ότι τα μοντέλα προέβλεπαν τις αλλαγές αυτές στις καιρικές συνθήκες (αύξηση της έντασης) … αλλά για το 2040!

Είναι σχετικά εύκολο, σε επίπεδο πλανήτη, να ερμηνευτεί η κλιματική αλλαγή. Πρόκειται ουσιαστικά για την αύξηση της συγκέντρωσης των αερίων του θερμοκηπίου, που οδηγεί σε συγκράτηση της γήινης ακτινοβολίας (ενέργειας) και παγίδευσή της στα κατώτερα στρώματα, με συνέπεια την αύξηση της θερμοκρασίας. Περισσότερη ενέργεια συνεπάγεται εντονότερη εξάτμιση νερού, εντονότερα καιρικά φαινόμενα, αλλά και αυξημένες θερμοκρασίες. Τα εργαλεία που διαθέτουμε παρόλα αυτά για τις προβλέψεις του καιρού, ειδικά σε τοπικό επίπεδο (μικροκλίμα) δεν μας επιτρέπουν να εντοπίσουμε έγκαιρα και να προειδοποιήσουμε για ακραία φαινόμενα, όπως αυτά που βιώνουμε, σε μεγάλη κλίμακα, το φετινό καλοκαίρι.

Σύμφωνα με τα πορίσματα των σχετικών ερευνών, η Ανατολική Μεσόγειος θερμαίνεται 3 φορές πιο γρήγορα από τις υπόλοιπες περιοχές και, μαζί με τις περιοχές στον αρκτικό κύκλο, αποτελούν περιοχές “hot spots” ως προς την εκδήλωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής. Αυτές οι επιπτώσεις γίνονται ήδη αισθητές στις χώρες της περιοχής (π.χ. Κύπρος, Ν. Τουρκία, Ιορδανία, Παλαιστίνη). Στην Κύπρο, ζήσαμε την καταστροφική πυρκαγιά στις περιοχές της ορεινής Λάρνακας. Σημαντικά προβλήματα από πυρκαγιές έχουμε στην Ελλάδα (Αττική, Πελοπόννησος, Εύβοια), στη Ν. Ιταλία και στην Ισπανία. Επιπρόσθετα, η παραγωγή τροφής, οι υποδομές (δίκτυα άρδευσης) και τα οικοσυστήματα (π.χ. ξηρασία/πυρκαγιές) αναμένεται να επηρεαστούν σημαντικά από το φαινόμενο.

Πέραν του επανασχεδιασμού των υποδομών, η πανεπιστημιακού επιπέδου, αλλά και η επαγγελματική εκπαίδευση, θα πρέπει να εμπλουτιστούν, ώστε οι ειδικοί/επαγγελματίες να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις για να μπορούν να συνεισφέρουν στον μετριασμό και στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Σ’ αυτό το πλαίσιο, η πανδημία της νόσου covid-19, που συνεχίζει να δοκιμάζει τις κοινωνίες όλων των χωρών, ανέδειξε και τη σημασία της χρήσης εκπαιδευτικών τεχνικών/τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Καταλήγουμε έτσι στις δράσεις που υλοποιούνται στο ερευνητικό έργο WaSec.

Το έργο WaSec

Το έργο συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+ της Ε.Ε. (Νοέμβριος 2018-Νοέμβριος 2021) και έχει ως κύριο στόχο τη δημιουργία καινοτόμου εκπαιδευτικού υλικού και την εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας (π.χ. εξ αποστάσεως) σε θέματα διαχείρισης του νερού και προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή. Η κοινοπραξία συμπεριλαμβάνει 13 εταίρους από την ΕΕ, την Παλαιστίνη και την Ιορδανία (βλ. http://wasec.just.edu.jo/Pages/default.aspx).  

Στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου σχεδιάστηκε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα “WaSec - Enhancing Water Security and Socio-economic Development in the Eastern Mediterranean under Climate Change”, η λειτουργία του οποίου θα ξεκινήσει το φθινοπωρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022 και θα προσφέρεται από κοινού στα πανεπιστήμια Palestine Technical University – Kadoorie και Al Quds University της Παλαιστίνης. Αξιοποιώντας υλικό από την Ανατολική Μεσόγειο και με έμφαση τις ιδιαιτερότητες της περιοχής, το πρόγραμμα περιλαμβάνει θεματικές ενότητες με αντικείμενα όπως 1) ποιότητα νερού, 2) ολοκληρωμένη διαχείριση νερού/ενέργειας και η βιώσιμη παραγωγή τροφής, 3) αποτίμηση των οικοσυστημικών υπηρεσιών, 4) πολιτικές για το νερό και τους φυσικούς πόρους σε διασυνοριακό επίπεδο, 5) επιστήμη της κλιματικής αλλαγής και 6) οικονομικές πτυχές στη διαχείριση των φυσικών πόρων και συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών για την επίλυση σύνθετων προβλημάτων. Να σημειωθεί ότι, για την επιλογή των θεματικών ενοτήτων προηγήθηκε ανασκόπηση προσφερόμενων σχετικών προγραμμάτων/μαθημάτων από πανεπιστήμια της ΕΕ και της Μ. Ανατολής και συλλογή δεδομένων με τη χρήση ερωτηματολογίων από αυτά τα, καθώς και από ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς (για τις ανάγκες τους σε δεξιότητες/γνώσεις). Επιπλέον, για την αξιολόγηση και βελτίωση του εκπαιδευτικού υλικού, διεξάγονται δοκιμαστικά εργαστήρια με τη συμμετοχή φοιτητών και εκπροσώπων των χωρών των εταίρων του έργου. Πέραν των 150 ατόμων από 6 χώρες έχουν ήδη συμμετάσχει σε αυτά.

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ) συμμετέχει ενεργά στο έργο WaSec, παρέχοντας την τεχνογνωσία για τη δημιουργία του μεταπτυχιακού προγράμματος, προσαρμοσμένου στις απαιτήσεις της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αλλά και υποστήριξη στη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού σε αντικείμενα όπως η αειφορική διαχείριση των φυσικών πόρων και η αποτίμηση των οικοσυστημικών υπηρεσιών.

 

WaterScarcity 1024x683

 

Στο διεθνές δίκτυο Sustainable Development Solutions Network (SDSN) εντάχθηκε ως πλήρες μέλος τo Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ) με στόχο την ενίσχυση των διεθνών συνεργασιών, την προώθηση δράσεων για την αειφόρο ανάπτυξή του, αλλά και τη συμβολή του στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ).

Το δίκτυο SDSN λειτουργεί υπό την αιγίδα του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ από το 2012 και έχει περισσότερα από 600 μέλη σε όλες τις ηπείρους. Το δίκτυο ενισχύει τη συνεργασία και κινητοποιεί την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα για την προώθηση λύσεων και βέλτιστων πρακτικών για την αειφόρο ανάπτυξη, κυρίως υπό το πρίσμα της συνεργατικής μάθησης και της ανταλλαγής γνώσης μεταξύ των κρατών μελών του ΟΗΕ, του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και της κοινωνίας των πολιτών, σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Για την επίτευξη των στόχων του, το Δίκτυο επικεντρώνει τις δράσεις του: α) στην παροχή υποστήριξης για τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης β) στην ανάληψη πρωτοβουλιών για την προώθηση μακροπρόθεσμων λύσεων για τη βιώσιμη ανάπτυξη, γ) στην ενίσχυση της ποιοτικής εκπαιδευτικής και ερευνητικής συνεργασίας και δ) στην παροχή υποστήριξης προς τις κυβερνήσεις για την κατανόηση και αντιμετώπιση των προκλήσεων σε θέματα αειφορίας και βιώσιμης ανάπτυξης.

Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων και με βάση τον στρατηγικό σχεδιασμό του, το ΑΠΚΥ θα συμμετέχει σε επιμέρους θεματικά δίκτυα και θα διαμορφώσει διαδικασίες που θα διασφαλίζουν τη λειτουργία και την περαιτέρω ανάπτυξή του με γνώμονα τους ΣΒΑ.

 

 

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου ενημερώνει ότι το Συμβούλιό του κατά την 48η Συνεδρία, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 3 Αυγούστου 2021, αποφάσισε την συμπερίληψη δύο (2) νέων θέσεων Λειτουργού Πανεπιστημίου (Κλ. Α8-10-11) που αποπαγοποιήθηκαν τον Ιούλιο 2021 στην τρέχουσα διαδικασία αξιολόγησης υποψηφίων για τις τέσσερις (4) θέσεις Λειτουργών Πανεπιστημίου (Κλ. Α8-10-11) που είχαν προκηρυχθεί στις 5 Φεβρουαρίου 2021, με τον ίδιο τίτλο, και για τις οποίες οι γραπτές εξετάσεις πραγματοποιήθηκαν στις 10 Ιουλίου 2021 (βλ. σχετική προκήρυξη, εδώ) .

Ως  εκ τούτου, οι κενές θέσεις Λειτουργού Πανεπιστημίου που θα πληρωθούν από τον κατάλογο των εξετάσεων που έχουν πραγματοποιηθεί στις 10 Ιουλίου 2021 θα ανέρχονται στις έξι (6) έναντι των τεσσάρων (4) που είχαν αρχικά προκηρυχθεί.

Για οποιεσδήποτε διευκρινίσεις ή απορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού του ΑΠΚΥ στο employment@ouc.ac.cy

 

 
 

 

 

Κύριος στόχος του ερευνητικού έργου «Immersive Technologies for Education (ImTech4Ed, το οποίο έλαβε χρηματοδότηση 450.000 Ευρώ από το Πρόγραμμα Erasmus+ για την περίοδο 2020-23, και στο οποίο συμμετέχει το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ), είναι η ενίσχυση συνεργασιών στα πεδία της Εκπαίδευσης, του σχεδιασμού παιχνιδιών και της Πληροφορικής, για την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας, Μηχανικής, Τεχνών και Μαθηματικών (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics – STEAM).

Στο πλαίσιο του έργου θα διαμορφωθεί μέσω διεπιστημονικού συμμετοχικού σχεδιασμού ένα πρόγραμμα επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών για την αποτελεσματική αξιοποίηση αναδυόμενων τεχνολογιών στην εκπαίδευση με την προσέγγιση STEAM. Πρότυπα εκπαιδευτικών εφαρμογών με παιχνίδια σοβαρού σκοπού θα δοκιμαστούν σε πραγματικές συνθήκες μέσω στοχευμένων εκπαιδευτικών σεναρίων, για την εμπειρική διερεύνηση συγκεκριμένων ερευνητικών ερωτημάτων αναφορικά με την αποτελεσματικότητα της προσέγγισης.

Το έργο συντονίζεται από το Technische Hochschule Köln (Γερμανία) και συμμετέχουν ως εταίροι, εκτός από το ΑΠΚΥ, το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος, τα Εκπαιδευτήρια «Ελληνογερμανική Αγωγή», η Αγγλική Σχολή Λευκωσίας (English School), και η γερμανική εταιρεία Humance AG.

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ), το οποίο για την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση αξιοποιεί εκτεταμένα νέες τεχνολογίες στις διδακτικές και μαθησιακές διαδικασίες του, συμμετέχει στο έργο με συντονιστή τον Προϊστάμενο της Μονάδας Πληροφορικής, Τεχνολογιών και Βιβλιοθήκης, Στάθη Μαυροθέρη. Για την υλοποίηση του έργου, το ΑΠΚΥ δέχεται αιτήσεις για την πλήρωση μιας (1) θέσης Ειδικού Επιστήμονα για μερική απασχόληση με καταληκτική ημερομηνία τη 18η Αυγούστου 2021 (πληροφορίες για την προκήρυξη www.ouc.ac.cy, εδώ).

 

 
 

 

 

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου δέχεται αιτήσεις για την πλήρωση μίας (1) θέσης Ειδικού Επιστήμονα για μερική απασχόληση από την υπογραφή της Σύμβασης μέχρι την λήξη του έργου στις 31.8.2022 στο ερευνητικό έργο PULCHRA: «Science in the City: Building Participatory Urban Learning Community Hubs through Research and Activation».

Για την προκήρυξη σε pdf πατήστε εδώ ή στον σύνδεσμο της προκήρυξης, εδώ.


Το έργο PULCHRA, στο οποίο μετέχουν δέκα (10) χώρες, δώδεκα (12) εταίροι και 50 σχολικές μονάδες, στοχεύει στην προώθηση της ανοικτής σχολικής εκπαίδευσης (open schooling) χρησιμοποιώντας ως θέμα τις «πόλεις ως αστικά οικοσυστήματα». Σκοπός του προγράμματος είναι η συνεργασία των σχολείων με την εκπαιδευτική κοινότητα, δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, μη κυβερνητικές οργανώσεις, την κοινότητα των γονέων, κ.ά. για την προώθηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε όλους τους πολίτες. To έργο χρηματοδοτείται από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Horizon2020.


ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ

  1.  Προπτυχιακός τίτλος σπουδών σε θέματα περιβάλλοντος συμπεριλαμβανομένης και της Χημικής Μηχανικής ή άλλο συναφή κλάδο ή άλλο πτυχίο που σχετίζεται με τις Θετικές Επιστήμες όπως π.χ Φυσικού, Χημικού, Βιολόγου, Διαχείριση Περιβάλλοντος κλπ.
  2. Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών ή και Διδακτορικός τίτλος σπουδών ή εν δυνάμει Υποψήφιος Διδάκτορας σε σχετικό αντικείμενο με τις περιβαλλοντικές επιστήμες.
  3. Τεκμηριωμένη εμπειρία στη συγγραφή επιστημονικών άρθρων (να κατατεθεί κατάλογος δημοσιεύσεων εάν υπάρχει).
  4. Τεκμηριωμένη εμπειρία σε συγγραφή και συμμετοχή σε Ερευνητικά Προγράμματα.
  5. Πολύ καλή γνώση Αγγλικών, και ικανότητα κατανόησης τεχνικών κειμένων στην Αγγλική γλώσσα. (Να σημειωθεί ότι όλη η αλληλογραφία και τα παραδοτέα του προγράμματος είναι μόνο στην αγγλική γλώσσα).

ΑΙΤΗΣΕΙΣ

Οι αιτήσεις μαζί με τα σχετικά δικαιολογητικά θα έπρεπε να υποβληθούν ηλεκτρονικά στον σύνδεσμο https://recruitment.ouc.ac.cy/apply μέχρι τις 28 Δεκεμβρίου 2021.

Για περισσότερες πληροφορίες οι υποψήφιοι μπορούν να επικοινωνούν με τον Αναπληρωτή Καθηγητή Δρ. Αντώνη Α. Ζορπά (antonis.zorpas@ouc.ac.cy) ή με την Μονάδα Έρευνας στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο research@ouc.ac.cy ή στο τηλέφωνο 00357-22411692.


ΙΣΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ

Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου εφαρμόζει πολιτική ίσων ευκαιριών στο πλαίσιο των προσλήψεων και στα επακόλουθα στάδια επαγγελματικής σταδιοδρομίας και ενθαρρύνει άτομα ανεξαρτήτως φύλου ή ταυτότητας φύλου όπως υποβάλουν αίτηση για όλα τα επίπεδα στελέχωσης ακαδημαϊκού, διοικητικού και ερευνητικού προσωπικού. Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου δεν κάνει καμία διάκριση σε σχέση με τη φυλή, το χρώμα, τις θρησκευτικές ή άλλες πεποιθήσεις, το φύλο, την ταυτότητα φύλου, την εθνικότητα, την καταγωγή, την ηλικία, την αναπηρία, την οικογενειακή κατάσταση ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό, σύμφωνα πάντοτε με τις πρόνοιες της Νομοθεσίας της Κυπριακής Δημοκρατίας.