Προγράμματα Σπουδών ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

  Ιστοσελίδα Facebook Π.Σ

Επισκόπηση Θεματικής Ενότητας Σπουδών

Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο
ELP 31
20
Πετρίδης Αντώνης

ΕΛΠ 31: ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ


Στόχοι της Θεματικής Ενότητας (Θ.Ε.) είναι:

  • να προσφέρει εμπεριστατωμένη εισαγωγή στο κλασικό και μετακλασικό θέατρο.
  • μέσα από την ανάλυση τεσσάρων θεατρικών έργων (σε νεοελληνική μετάφραση), ο φοιτητής θα είναι σε θέση να διαγράψει την εξέλιξη του αρχαίου ελληνικού θεάτρου από τον Αισχύλο ως το Μένανδρο ως προς (α) τη δραματουργία · (β) τη σκηνική παρουσίαση · (γ) την πολιτική και ιδεολογική λειτουργία του θεάτρου ως εκδήλωσης της πόλεως.
 

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

 
Ο/Η φοιτητής/-τρια που θα ολοκληρώσει επιτυχώς την εν λόγω Θεματική Ενότητα, αναμένεται ότι θα είναι σε θέση:
  • να προσεγγίζει κριτικά και ολιστικά τα θεατρικά κείμενα, ειδικά τα έργα του αρχαίου ελληνικού δραματολογίου, λαμβάνοντας υπόψη τις πιο ουσιώδεις παραμέτρους του θεάτρου ως ‘γεγονότος’ (performance criticism)
  • να μελετά τα λογοτεχνικά κείμενα, ειδικά το αρχαίο ελληνικό δράμα, ως ιστορικά δημιουργήματα, δηλαδή υπό το πρίσμα της εποχής στην οποία δημιουργήθηκαν και με τα προσληπτικά φίλτρα (γραμματολογικά, ιδεολογικά, πολιτικά, κοινωνικά, πολιτισμικά εν γένει) του ιστορικού τους ακροατηρίου (contextualisation)
  • να συνειδητοποιεί ότι τα λογοτεχνικά (ή τα θεατρικά έργα) δεν αντανακλούν παθητικά τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά της εποχής τους, αλλά συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση των χαρακτηριστικών αυτών και απηχούν (ή και συγκροτούν) με τρόπο βαθύ και περίπλοκο σχέσεις εξουσίας, ιδεολογικές στάσεις και συμπεριφορές κ.ά. στο πλαίσιο των κοινωνιών που τα παράγουν ή/και τα καταναλώνουν (discourse analysis, κριτικός λογοτεχνικός γραμματισμός).
  • Να μελετά διεισδυτικά και να αποδομεί τον σύγχρονο κριτικό λόγο ειδικά περί αρχαίου θεάτρου μέσα από διεθνή βιβλιογραφία αιχμής στα ελληνικά και τα αγγλικά, προσαρμοσμένη στις ανάγκες της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ενηλίκων, και να αντιλαμβάνεται τη θέση του ερμηνευτικού υποκειμένου στη διαδικασία της ανάγνωσης (deconstruction, reader-audience response): να συνειδητοποιεί πώς η κριτική η ίδια διαμορφώνεται μέσα από ερμηνευτικές κοινότητες (interpretive communities), που διαμορφώνουν στο εσωτερικό τους αλλά και μεταξύ τους σχέσεις εξουσίας.
 
Στη διδακτέα ύλη της Θ. Ε. συμπεριλαμβάνεται, πέραν της γενικής γραμματολογικής και θεατρολογικής εισαγωγής, η μελέτη τεσσάρων ολοκληρωμένων θεατρικών έργων από μετάφραση, τριών τραγωδιών και μίας κωμωδίας.
 

Για το ακαδημαϊκό έτος 2013-2014 ορίζονται τα εξής έργα:

  • Αισχύλου Αγαμέμνων (προτεινόμενη μετάφραση: Ι.Ν. Γρυπάρη, Εκδόσεις Εστία)
  • Σοφοκλή Ηλέκτρα (προτεινόμενη μετάφραση: Ι.Ν. Γρυπάρη, Εκδόσεις Εστία)
  • Ευριπίδη Εκάβη (προτεινόμενη μετάφραση: Κ. Συνοδινού, Εκδόσεις Δαίδαλος - Ι.Ζαχαρόπουλος)
  • Αριστοφάνη Θεσμοφοριάζουσες (προτεινόμενη μετάφραση: Θ. Σταύρου, Εκδόσεις Εστία)
 
Η διδασκαλία διεκπεραιώνεται μέσω τεσσάρων γραπτών εργασιών, οι οποίες θα αφορούν σε ένα ή περισσότερα από τα παραπάνω έργα, ανάλογα με την κρίση της Διδακτικής Ομάδας.
 

Διάταξη Θεματικής Ενότητας (ECTS)


Υποχρεωτική βιβλιογραφία:

  • Easterling, P. E. & Knox, B. W. (επιμ.). 1994. Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας. μτφρ. Ν. Κονομή, Χρ. Γρίμπα, Μ. Κονομή. Αθήνα: Παπαδήμας, σσ. 345-565.
  • Blume, H.-D.. 1986. Εισαγωγή στο αρχαίο θέατρο. μτφρ. Μ. Ιατρού. Αθήνα: Μ.Ι.Ε.Τ.
  • Easterling, P. E. (επιμ.). 2007. Οδηγός για την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία. Ηράκλειο: ΠΕΚ., σσ. 53-102.
  • J. Gregory (επιμ.). 2010. Όψεις και Θέματα της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας. 31 Εισαγωγικά Δοκίμια. επιμ. μτφρ. Δανιήλ Ιακώβ. Αθήνα: Παπαδήμας, σσ. 295-373.
  • Henderson, J. 2007. "Ο Δῆμος και οι αγώνες κωμωδίας". Στο: Θάλεια. Αριστοφάνης: Δεκαπέντε Μελετήματα, Επιλογή-Επιμέλεια: Γ. Δ. Κάτσης. Αθήνα: Σμίλη, 13-79.
  • Handley, E. W. 2007. "O Αριστοφάνης και το θέατρό του". Στο: Θάλεια. Αριστοφάνης: Δεκαπέντε Μελετήματα, Επιλογή-Επιμέλεια: Γ. Δ. Κάτσης. Αθήνα: Σμίλη,104-126.
 

Γλώσσα διδασκαλίας:

 Ελληνικά
 

Μέθοδοι διδασκαλίας:

 Καθοδηγούμενη αυτοδιδασκαλία μέσω:

(α) Οδηγών Μελέτης με σαφή χρονοδιαγράμματα και ορόσημα
(β) Ασκήσεων Αυτοαξιολόγησης 
(γ) Γραπτών εργασιών, οι οποίες συντείνουν στην κριτική προσέγγιση της ύλης
(δ) Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων
(ε) Δραστηριοτήτων μέσω της πλατφόρμας σύγχρονης επικοινωνίας
 

Τρόποι αξιολόγησης:

4 γραπτές εργασίες και 1 εξέταση με την ολοκλήρωση της Θεματικής Ενότητας (Θ.Ε.).
Παλαιά Δομή ΕΛΠ

Διδάσκοντες

Τμήματα




Επιστροφή

Δ Τ Τ Π Π Σ spacerheight22 Κ
           
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30